Bästa kombiklippen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-02-28

Ford Focus, Skoda Octavia, Opel Astra och Peugot 307 i hård match

Kombikamp Gamla klassvinnaren Peugot 307 får hård konkurrens av tre nykomlingar.

Nu får Volvo V70 och Saab 9-5 Kombi se upp.

En match på liv och död väntar.

För kombibilarna i Golfklassen växer – och blir allt bättre.

Vi testade gamla klassvinnaren Peugeot 307 mot tre nykomlingar. Det blev en tuff match, det också.

Golfklassen växer på alla ledder. Bilarna blir större, säkrare, bättre på alla vis, men de fortsätter att vara kompakta och hårt packade och dessutom blir det allt fler bilar i klassen.

Det säljs numera betydligt fler kompaktbilar än stora bilar.

Rond 1: Äga

Golfklassbilarna erbjuder nästan allt som de större bilarna har. Fast i lite nättare format. Och lite billigare, bör vi tillägga.

En familjekombi i kompaktklassen kostar i dag mellan 150 000–175 000 kronor.

Exempelvis kostar billigaste Peugeot 307 Kombi med 1,4-litersmotor på 90 hästar 151 900 kronor.

Billigaste Opel Astra-kombin kostar 144 500, billigaste Ford Focus-kombin 155 900 och nya Skoda Octavia-kombin (som inte längre är lågpris) kostar från 157 900 kronor.

Jämför det med en fullvuxen kombi som Volvo V70 eller en Saab 9-5 Kombi vilka kostar (minst) 75 000–100 000 kronor mer.

Förr var skillnaden enorm mellan stora kombibilar och kompaktklassen ifråga om utrymme, utrustning och framför allt et.

I dag skiljer det förvånansvärt lite i kvalitet. Och numera kan kompaktbilarna utrustas med finesser som parkeringshjälp, navigation eller telefon.

Eller rent av helt nya prylar. Nya Ford Focus Kombi kan till exempel utrustas med elektriskt ställbara pedaler eller det senaste inom bilelektroniken – röststyrning av stereon, telefon och klimat! En leksak, javisst. Men det är faktiskt barnsligt kul att bara säga ”radio” och ”FM” och våglängden för att njuta av sin favorit-kanal.

Detta belyser nu bara vad som kommit att bli dagens sanning i bilvärlden: Small is beautiful. Och dessutom smart.

En kombi i kompaktklassen är också mer plånboksvänlig i jämförelse med storbilarna.

Milkostnaden för en Volvo V70 eller en Saab 9-5 Kombi ligger i dag på drygt 40 kronor med allt inräknat.

De kompaktbilar vi testar här kostar alla runt 30 kronor/mil att köra.

En fjärdedel mindre, en tia mindre per mil, betyder mycket för en pressad familjebudget där varje utgift är svår. Inte minst för bensinen som är dyr i dag och inte lär bli billigare.

Inga snåljåpar

Våra testbilar hade tvålitersmotorer och nya Ford Focus Kombi 2,0 drar 0,71 l/mil – Peugeot 0,79, Skoda 0,74 och Opel 0,78 l/mil.

Inga snåljåpar, direkt.

Men välj 1,6-litersmotor så blir siffrorna istället 0,64 (Focus), 0,71 (Peugeot), 0,66 (Skoda) och 0,67 l/mil (Opel) – då är det snudd på småbilsförbrukning.

Vill man köra ännu billigare måste det bli diesel (och alla fyra märkena har bra alternativ).

Rond 2: Köra

Oavsett motorvalet så är detta ett gäng trevliga, lättkörda och körglada bilar.

Förarplatsen får klart godkänt i alli-hop. Förarstolarna rymmer även en fullvuxen, de har tillräckligt med inställningsmöjligheter och ratten är inställbar både i höjd- och längdled.

Det är alltså lätt att hitta en bra körställning och ergonomiskt i övrigt funkar alla fyra bra.

Körupplevelsen skiljer sig däremot ganska mycket. Opel Astra går ”lågt” och plant. Den har hårdare fjädring. Kränger knappt men sväljer ändå stora gupp utan att fortplanta stötarna upp i karossen. Däremot är styrningen inte kul. Okänslig, lite trög.

Peugeot 307 Kombi har betydligt mjukare fjädring. Den kränger ganska mycket men är samtidigt påtagligt lugn och smidig att köra.

Styrningen är fin – exakt och med närkontakt mellan väg och förare.

Skoda Octavia Kombi, som bygger helt på VW Golf-teknik, är fast i fjädringen, kränger måttligt och har fint väggrepp.

Styrningen i Octavia är lätt och exakt. Men saknar också lite känsla.

I Ford Focus Kombi är fjädringen numera lite hårdare och den kränger mindre. Nya Focus har därmed fått bättre karosskontroll och styrningen är lätt, snabb och exakt. Kanske klassens bästa med mest närvaro och bästa informationen till föraren.

Det förtjänar att påpekas – skillnaden mellan bilarna är vid normal körning inte särdeles stor.

Antisladd standard

När det gäller balansen är Skoda Octavia, Peugeot 307 och Opel Astra mer eller mindre uttalat understyrda (kasar på framhjulen) medan Ford Focus är tvärtom, mycket tydligt överstyrd (sladdar med baken).

Alla testbilarna har dock standardmonterade antisladdsystem (ESP) som hjälper föraren när det råkar gå för fort. Snabbast griper antisladdsystemet in i Ford Focus – vilket är utmärkt i en bil som lätt sladdar med bakdelen.

I de övriga går systemet in lite senare. I Skoda är antisladdsystemet kalibrerat så det tillåter bilen att glida lite innan bromsarna börjar jobba.

Kul för den som gillar att leka lite – men utan att äventyra säkerheten.

Sikten är generellt bra i alla fyra bilarna – utom på en punkt när det gäller Opel. Bakersta sidorutan är inte bara osedvanligt liten (designskäl?) utan också avmaskad med bred, svart film. Det gör sikten snett bakåt sämre, döda vinkeln blir extra stor.

Faktiskt så stor att det i tät trafik känns osäkert att veta om man har någon bil snett bakom eller inte.

Rond 3: Komfort

Komfort är ett relativt begrepp – vi menar inte alla samma sak och upplever exempelvis ljud olika.

Men testlaget är överens om att Ford Focus är tystast i kvartetten. Peugeot 307 är ett par snäpp efter. Skoda Octavia är numera påtagligt väldämpad i kupén i normala hastigheter.

Opel Astra Kombi känns väldämpad i stan men i landsvägsfart bullrar den lite mer än de övriga.

Framsätena i de fyra testbilarna är alla bra – men på olika sätt.

Opels stolar känns inte helt stabila, de är hårda och trista att sitta i men bäst skålade av alla.

Peugeots stolar är rejält stora och franskt mysmjuka men inte speciellt stöttande för kroppen i sidled.

Stolarna i Skoda Octavia är både fint skålade, skönt mjuka med bra sidostöd och en fast kärna som stöttar.

I Ford Focus sitter man nära på perfekt med hög sittställning och i ytterst bekväma stolar.

Det känns osökt som om Ford tagit hjälp av Volvo när det gäller stols-ergonomin, ett bra betyg.

Baksätena i dessa kompaktkombisar är generellt sett bäst för två. Med tre vuxna blir det lite för trångt och mittplatsen känns paradoxalt bara riktigt bra i Opel Astra.

Faktum är att man satt bättre där än på de två andra platserna i Opels baksäte – där dynan är alldeles för låg, platt och hård.

Ford Focus har två sköna platser bak. Man sitter högt och har fin utsikt, gott om plats för fötterna under framstolen och med hygglig benplats.

I Skoda Octavia sitter man också lite för lågt och utan stöd för låren. Dessutom är dynan platt och hård som en kyrkbänk, även om det finns antydan till mysig rumpgrop. Ryggstödet ger inget riktigt stöd i sidled.

Baksätet i Peugeot 307 är hårt stoppat men ger bra sittkomfort. Man sitter högt och fint och har bra sikt fram och åt sidorna.

Vi ger Ford Focus en knapp seger före 307 både vad gäller sittkomfort och ljudkomfort.

Prylfackens mästare blir Skoda – med Focus och 307 som delad tvåa. Focus har – i likhet med Skoda – ett fiffigt fack med lock på ovansidan av instrumentbrädan.

Peugeot har istället ett stort avläggningsfack på samma ställe – det är bra, men vilken damm- och skräp-samlare...

Rond 4: Utrymme

Utrymmesmatchen blev – som väntat – tuff.

Nya Astra Kombi mäter hela 270 cm mellan hjulaxlarna, Peugeot 307 är en centimeter värre.

Nya Focus är en halvdecimeter kortare och Skoda Octavia ännu kortare, bara 258 cm axelavstånd. Ändå skiljer sig inte kupémåtten nämnvärt och det märks att Skoda har utnyttjat centimetrarna väl.

Men skillnaden märks knappast, och när det gäller Octavia har Skoda trollat med knäna och tagit bort stoppningen från baksätet för att fixa rejält utrymme.

Men hur stort är lastutrymmet – och vad går in? Och hur lätt eller svårt är det att fälla baksätet? Kraven är stora och vi kan bara säga – dessa bilar rymmer mer än man anar.

Exakta litermått hittar du i faktatabellen men särskilt intressant för de som vill lasta barnvagnar, väskor och annat är bredden mellan hjulhusen.

Ford Focus erbjuder hela 115 cm bredd, Astra 109 medan Skoda och 307 är 100 respektive 101 cm mellan hjulhusen.

Samtliga utom Skoda har plana lastgolv när baksätena väl är fällda och mest lättfällt är det i Focus och 307, två handgrepp räcker. I Opel och Skoda måste nackskydden tas bort före fällning. Och i Opel måste man dessutom dra ut en plastögla för att lossa en spärr för sitsen som fälls framåt.

I testbilen var plastöglan på ena sidan borta, det gick alltså inte att fälla fram sitsen hur gärna vi än ville.

Tur att vi inte stod på Ikea och hade köpt nya möbler...

Hög lasttröskel

Lasttröskeln, från marken upp till lastgolvets höjd, är knappt 60 centimeter för Focus, 307 och Astra.

Men för Skoda är den nästan en decimeter högre och det beror på den höga bakstammen.

Den ger Octavia en inre lasttröskel på 14 centimeter ner till själva lastgolvet. Man kan alltså inte dra tunga stora grejor ut ur lastutrymmet utan tvingas lyfta dem 14 centimeter upp först – jobbigt och ryggknäckande. En billig lösning i linje med Skodas lågpris-image. I övrigt är lastutrymmena i testbilarna väl inklädda och snygga. Skoda tar priset för flest lastöglor, bärkassekrokar, nät och prylfack. Samt ett 12-voltuttag.

Opel har istället ett sinnrikt last-system med skenor samt flyttbara avdelare medan 307:an har två fiffiga fack under små lock – för sånt som inte används så ofta för de är längst in, för bogserlina, varningstriangel och annat nyttigt kanske.

Alla fyra kan förses med lastnät mot kupén och samtliga har insynsskydd. Skoda och Opel har dessutom så fiffigt fjäderbelastade insynsskydd att man bara behöver peta till kanten så dras skyddet tillbaka.

Rond 5: Säkerhet

Hittills har stor bil varit lika med säker bil i de flesta fall.

Men i dag erbjuder kompaktklassen i praktiken likartad säkerhetsnivå som de stora och mest säkra bilarna.

De testade kompaktbilarna har alltså krockkuddar och krockgardiner samt antispinn och antisladd som standard.

När det gäller krockbetyget är Focus och Astra femstjärniga i Euro Ncap-testerna medan Octavia och 307 nådde betyget fyra stjärnor.

Det speglar i viss mån den snabba utvecklingen. Focus och Astra är helt nya konstruktioner, 307:an nu några år gammal och karosstrukturen i nya Octavia bygger de facto på två år gamla VW Golf.

Märkligt nog har bara en bil aktivt pisksnärtsskydd – Opel Astra.

Rond 6: Känsla

Hur man upplever sin nya bil är också beroende av vars och ens preferenser. Älskar du svart inredning, raka, strama linjer och höga, uppdragna sidor gillar du säkert Opel Astra. Den som tycker om högt i tak, luftig kupé och fin utsikt faller för 307.

Och alla som söker efter hög detaljkvalitet lär kika extra på Ford Focus. Det ser bättre ut än någonsin tidigare hos Ford, vilket inte säger så mycket, men dessutom bättre än hos konkurrenterna.

Hos Octavia kan man med lätthet spåra släktskapet med VW – en rad detaljer kunde lika gärna suttit i en Golf – andra detaljer känns däremot som hämtade från hyllan hos den gamla öststatstillverkaren.

Men Skoda har lyckats ge interiören en egen prägel, instrumenteringen är nätt och snygg.

I Opel Astra är det strama former, raka linjer.

Det andas tyskt hantverk men känslan i knappar och reglage är inte den förväntade.

Istället känns det lite stormarknadsstereo här och var när man trycker på knapparna.

Peugeot 307 erbjuder en sober, elegant interiör som känns dyrare än vad den är.

Svårigheten är att sätta betyg på dessa fyra bilar som har helt egna identiteter trots att de är så lika och vänder sig till exakt samma köpare. Gemensamt är att de ger mycket storbilskänsla trots formatet.

Helhet

Vilken är bäst? Vilken ska du välja? En halvgammal fransman eller någon av de tre splitter nya tyskarna?

Det visar sig än en gång att gammal är äldst. Peugeot 307 står sig förvånansvärt bra i konkurrensen. Mycket bra utrymmen, fina köregenskaper som balanserar mellan trygghet och körglädje, hög kvalitetskänsla och slutligen - ett löjligt lågt pris för en fullutrustad bil.

Focus är den enda av nykomlingarna som är i närheten. Högre kvalitetskänsla än 307, roligare (men mer utmanande) att köra. En säker succé.

Opel och Skoda halkar efter. De har visserligen de allra tryggaste köregenskaperna men dåligt baksäte (båda), dålig sikt (Opel), dåligt bagagerum och i konkurrensen högt pris (Skoda) gör dem chanslösa i den knivskarpa konkurrensen.

Hur gick det?

Aftonbladet Bil sätter på kombi- kombatanterna.

Thomas Berggren

Följ ämnen i artikeln