Byråkrat i löpartajts

Golf GTI:s alter ego har bytt ut den vassa turbo- och kompressormotorn mot en björnstark diesel. GTD är inte lika busig, men effektivare. När GTI:n stannar för att tanka bensin fortsätter dieselbilen i ytterligare 34 mil.

Dieselversionen VW Golf GTD har alltid blivit betraktad som kusinen från landet, jämfört med rebellen Golf GTI.

Men tiderna förändras, omvärldens fokus på låga koldioxid­utsläpp öppnar för att dagens busbilsköpare är mer intresserade av effektiv dieselprestanda.

Siffrorna imponerar:

0,42 liter milen

109 gram koldioxid per kilometer

0–100 på 7,5 sekunder

Toppfart 230 kilometer i timmen.

Räckvidd på 119 mil

Kompromiss mellan sport och långfärdskomfort

Förnuftig GTI-bil för den som vuxit ifrån de "riktiga" busarna

Logga in med Plus för att läsa hela Aftonbladet Bils provkörning av VW Golf GTD!

Bli Plus-kund idag!

Som Plus-prenumerant får du varje dag nytta, nöje och fördjupning från Nyheter, Sportbladet, Nöjesbladet och våra populära bilagor, som Aftonbladet Bil.

Följ ämnen i artikeln