Nya BMW:n – med rekordliten motor

Uppdaterad 2015-05-08 | Publicerad 2015-05-07

BMW:s succémodell 3-serie uppdateras – och får rekordliten motor.

Glöm rejäla sexor, nu är det små treor som gäller.

Här allt om jättens storsäljare – som knappt ser uppdaterad ut.

Knappt fyra år efter att BMW 3-serie presenterats är det läge för en uppdatering – och här är den. Jo, det är faktiskt sant. För det krävs mer än ett tränat öga för att se skillnaderna på den nuvarande modellen och den nya uppdaterade.

3-serien står för nästan 25 procent av BMW:s totala försäljning och sedan introduktionen för 40 år sedan har fler än 14 miljoner exemplar sålts.

”Mer dynamisk figur”

Och även om vi inte ser det själva meddelar BMW att den nya 3-serien har fått skarpare design med sportigare front- och bakparti. LED-lampor monteras såväl fram som bak, där de bidrar till en ”ännu mer dynamisk figur”.

Största skillnaderna hittar vi däremot under huven. För första gången erbjuds 3-serien med en trecylindrig motor i form av en 1,5-liters turboladdad motor med 136 hästar i 318i.

Premiär för nya motorer

Totalt erbjuds fyra bensinmotorer och sex dieselditon. Flera av de fyr- och sexcylindriga bensinmotorerna är helt nyutvecklade och gör världspremiär i ’trean’, bland annat en version av storsäljaren 320i med 184 hästar. Även den starkare motorn i 330i är för första gången fyrcylindrig och levererar nu 252 hästkrafter.

Den som tvunget vill ha en sexa under huven hänvisas bryskt till 340i som levererar 326 hästar.

Samtliga dieselmotorer har däremot fyra cylindrar som minimum och sex som maximum, med effekt från 116 till 313 hästkrafter. Allra snålast är laddhybriden 330e med 0,49 gram koldioxid per kilometer. Utan elmotor är det 320d EfficientDynamics Edition kräver minst sås – och släpper ut 99 gram CO2/km.

Har BMW gjort en tillräcklig uppdatering av designen? Jämför i bildspelet ovan och rösta nedan!

Följ ämnen i artikeln