Familjelastarna!

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2006-11-18

Tuff kamp på stormaknads- parkeringen: Citroën Berlingo mot Skoda Roomster

Citroën Berlingo är en tio år gammal bil. Men fortfarande mest populär i sin klass. Det tänker nya Skoda Roomster ändra på.

Vi kör de två smarta familjebilsalternativen med dieselmotorer.

Är det dags för tronskifte i klassen?

I begynnelsen fanns Renault 4L, med smeknamnet Laban. En liten,

högbyggd bil som föregick trenden med familjeanpassade mindre skåpbilar. Fransmännens position inom denna speciella nisch är fortfarande stark – med Citroën Berlingo Family i spetsen.

Flyttlåda på hjul

Berlingo (kusin med Peugeot Partner) är en totalt prestigelös transportör med total fokus, gigantiska innerutrymmen och hög komfort. En flyttlåda på hjul.

Av någon anledning är det Berlingo som svenska folket fastnat för. Varken systerbilen Peugeot Partner eller Renault Kangoo är vanliga som privata familjebilar. Den enda konkurrent som matchar Berlingos försäljning är VW Caddy. Och det är här som Ber

lingos hittills farligaste motståndare kommer in i bilden. Skoda Roomster baseras nämligen på Caddy.

Skoda Roomster har väckt nyfikenhet bland fler än de som tidigare bara diggat Skodas tråkpräktiga vagnpark. Nu har försäljarna fått en udda fågel i hallarna, men en fräsch sådan, och kanske kan man locka fler än pensionärer. Designen tilltalar långt ifrån alla, själv har jag tidigare kallat Roomster för en vanlig bil med integralhjälm på. Samtidigt ger den märkliga designen fördelar både estetiskt och praktiskt.

Även den korta ser ut

Baksätespassagerarna kan glädjas åt de enorma sidorutorna som ger utmärkt sikt. I kombination med högt

placerade stolar gör det att även de kortaste passagerarna kan ta del av omgivningen som svischar förbi. Och extrautrustad med stort glastak (kostar 5 900 kr) känns Roomster förbluffande luftig i kupén.

För en vuxen känns det ändå en aning trångt i sidled på ytterplatserna i baksätet. Men det löser man genom att plocka bort den mindre mittensto

len och flytta de två yttre stolarna mot mitten. Med gott om plats i sidled och fantastiskt generöst benutrymme gör Roomster verkligen skäl för namnet. Den skulle lika väl kunna heta Comfortster då baksätet är mysigt lutningsbart och sitsen skjutbar.

Världsrekord i höjd?

I Berlingo sitter sätet där det sitter och utrymmet är tillräckligt, inte mer. Takhöjden verkar emellertid vara anpassad för personer som aspirerar på att vara med i Guinness rekordbok över världens längsta. Den franska bilen vinner också överlägset i antal förvaringsfack i taket, och fler finns som tillval. Bland annat kan du välja det så kallade Modutoptaket som är ett glastak med förvaringsutrymme, 12-volts

uttag och annat trevligt. Pris: 7 600 kronor.

Få bilar bjuder på ett rymligare och trevligare baksäte än framsäte. Lyxbilar undantaget. I Roomster föredrar man dock baksätet. Fram sitter man absolut inte dåligt men de små sidorutorna ger en lite instängd förarhyttkänsla. Utrymmet är i?stället större i Berlingo, speciellt för huvudet.

Modern konstruktion

Däremot är Skodan överlägsen på punkten körställning. Berlingo påminner mer om en buss än en personbil och dessutom får man sträcka sig efter ratten. I Roomster sitter man som i vilken Golf som helst, det vill säga toppen. Överlag märks att bilen är en modern konstruktion, särskilt jämfört med den tio år gamla Cittran. Inredningen är mer påkostad med bättre sittdynor med figurnärhet. Berlingo bjuder på alltför svampiga dynor och en lätt föråldrad instrumentering. På långfärd känns dock stolarna okej i fransosen.

Körmässigt skiljer sig dessa båda alternativa familjetransportörer en hel del. Skoda har med sin VW-bas en bra grund att stå på och i ronden körglädje är det klar fördel Roomster. Styrningen är direkt och karossen kränger inte onödigt mycket, vilket gör att man kan stå på ordentligt, bilen bjuder på ett förtroendeingivande väguppträdande. Cittran är väldigt mjukt fjädrad vilket gör den direkt vinglig och styrningen är vevig och utan känsla. Väggreppet är visserligen

helt okej, men Berlingoföraren trivs bäst i maklig takt.

Men det som bilen förlorade på den mjuka fjädringen i körglädjesronden vinner den med råge tillbaka när vi behandlar ämnet komfort. Rullkomforten är härlig och fjädringsvägen är så lång att man utan problem kan köra över farthinder utan att sänka farten ett dugg. Roomster är på intet sätt dålig när det gäller komfort, men den når absolut inte upp till Berlingostandard. Båda bilarna har en klart acceptabel ljudnivå i kupén, men dämpningen kunde varit bättre bak.

V70-klass i Cittran

Om man tänkt lasta enorma mängder bagage ofta så går Skodan bort som alternativ. Berlingos bagagevolym är nästan dubbelt så stor med fällt baksäte. Hela 2?800 liter ryms mot Skodas 1?555 (V70-klass). Är man en frekvent storlastare bör man dock satsa på någon form av lastgaller.

Med fem sittplatser är skillnaderna mindre och bilarna erbjuder likvärdiga utrymmen med de största familjekombisarna. Flexibiliteten är något bättre i Roomster då man kan skjuta stolarna i längsled, vinkla ryggdynor eller helt enkelt lyfta ur stolarna, en och en. Samtidigt är Berlingos innerutrymmen så enorma att man inte

känner något behov av urtagbara stolar.

Säkerhetsmässigt är det tydligt vilken bil som är nyast.

Antisladd som tillval

Roomster har antisladdsystem som standard, sidokrockkuddar och gardiner ingår också. Citroën har bältesvarnare och krockkuddar för förare och passagerare, men man har valt att lägga antisladd som tillval och krockgardiner saknas helt. En tröst är att Berlingo klarar fyra stjärnor i Euro NCAP vilket måste anses mycket bra för en tio år gammal bil!

Båda dessa paketslukare finns med tre olika motoralternativ.

Vi har testat dieselalternativen som i Skodas fall innebär en lätt åldrad, men välbeprövad 1,9-liters TDI-diesel som ger 105 hästkrafter. Partikelfilter är tillval, glöm inte att välja till det, dels för rabatten på fordonsskatten och dels för det bättre andrahandsvärdet.

Tyvärr märks att denna motor inte tillhör de mest moderna av dieselsnurror; den knattrar rätt friskt och varvar inte särskilt villigt. Men den är snål och relativt stark.

Största nackdelen med Roomsterdieseln är priset. Om man väljer bensinmotorn på 1,6 liter kommer man faktiskt hela 30 000 kronor billigare undan. Motorn är inte lika stark men har lika många hästar som 1,9 TDI och är kanske det bästa motorvalet då lilla bensinaren på 1,4 liter är i slöaste laget. Särskilt med lite last, som ju biltypen lockar till.

Citroën Berlingo har en diesel på 1,6 liter och 90 hästar.

Knappast en rolig maskin som dessutom saknar partikelfilter, finns inte heller som tillval. Roomstern är klart raskare. Cittramotorn är kopplad till en växellåda med sladdrig och trist växelföring. Även här är bensinmotorn ett roligare alternativ som också är billigare i inköp.

Med dieselmotorerna under huvarna är det dött lopp i ekonomironden.

Läs testresultatet här:

Populära Citroën Berlingo har fått en ny utmanare i storlastarklassen:fräcka, ungdomliga och trendiga Skoda Roomster.Är det dags för tronskifte på stormarknadsparkeringen, månne?

Martin Ström, Fredrik Pettersson

Följ ämnen i artikeln