Datorbatterier kan sänka priset på elbil

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-12-11

Billigare än stora och specialtillverkade batterier

Tesla använder seriekopplade stavcellsbatterier vilket gör att batteripaketet blir mycket billigare.

Dagens elbilar är dyra, det är främst de stora specialtillverkade batterierna som får priset att skjuta i höjden. Men biltillverkaren Teslas teknik att seriekoppla stavcellsbatterier som används i datorer kan sänka tillverkningskostnaderna rejält.

Nu börjar de stora biljättarna Toyota, BMW och Daimler intressera sig för tekniken.

Det dyraste i de flesta av dagens elbilar är batteriet. Stora specialbyggda batterier av litiumjon-typ är vanligast, men Tesla är en av elbilstillverkarna som har valt en lite annorlunda väg.

Seriekopplade datorbatterier

I sin sportbil Tesla Roadster har man kopplat ihop 6831 små litiumjonbatterier av den typ som ofta används i datorer. Det gör att batterierna i Teslas elbilar blir billigare. Toyota, Daimler och BMW har nu börjat titta på Teslas teknik för att kunna sänka kostnaderna för sina elbilar och det kan inebära stora saker för försäljningen av miljöbilar..

– Det kan leda till att kostnaden för att köpa en elbil blir lägre än om man köper en bensindriven bil, säger Koji Endo, analytiker vid Advanced Research Japan.

Idag kostar en ny Nissan Leaf cirka 260 000 kronor, medan en Chevrolet Volt kostar över 320 000 kronor. Det är ungefär dubbelt så dyrt att tillverka en elbil som en bensindriven bil idag, uppger konsultfirman Frost & Sullivan.

Men andelen elbilar förutspås öka, med statliga subventioner runt om i världen tror Bloomberg New Energy Finance att andelen elbilar kan öka till cirka 9 procent av den totala försäljningen år 2020. Det ska jämföras med de cirka en miljon elbilar, eller 2,2 procent av den globala försäljningen, som sålts i år enligt siffror framtagna av konsultföretaget JD Power.

Biljättar utnyttjar Teslas teknik

Men för att elbilen ska hamna i var mans garage krävs att den blir billigare att köpa. Därför är de stora biltillverkarna mycket intresserade av Teslas teknik att utnyttja seriekopplade datorbatterier. Paketet med seriekopplade stavcellsbatterier används redan av Daimler i Smartbilen Fortwo och Mercedes A-klass. Toyota kommer också att använda lösningen i sin eldrivna RAV4 som kommer om två år, och BMW har stoppat in datorbatterier i 450 eldrivna Mini-bilar.

För att gardera sig satsar Toyota på flera lösningar, RAV4 får Teslas batterimodell, medan en kommande laddhybrid som ska ut på marknaden 2012 har stora batterier.

– Genom att använda både bilbatterier och datorbatterier kan vi erbjuda kunderna fler valmöjligheter, säger Toyotachefen Akio Toyoda enligt webbplatsen bloomberg.com.

Följ ämnen i artikeln