Här rullar de självkörande bussarna

Uppdaterad 2018-05-18 | Publicerad 2018-01-24

Självkörande bussar rullar för fullt på Kistas gator.
Och redan till sommaren kan testverksamheten bli verklighet i den reguljära kollektivtrafiken.
– Kollektivtrafiken behöver bli mer och byggas ut, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamson (M).

Dörrarna stängs om tre politiker, fyra journalister och en kundvärd Den självkörande bussen vill köra men vägrar. En annan journalist står för nära bussen utifrån.

I dag invigdes bussbolaget Nobinas självkörande bussar i stockholmsförorten Kista.

Testverksamheten av två självkörande bussar ska pågå i sex månader. Men redan nu finns permanenta planer för bussarna – till sommaren.

– Nu till sommaren ska Skandinaviens första självkörande bussar i reguljär linje i kollektivtrafiken, säger Kristoffer Tamson, trafiklandstingsråd (M).

”Vi skriver historia”

Bussen varnar genom att plinga så att medtrafikanterna hör.

– Flytta på er, säger Catharina Elmsäter-Svärd, före detta infrastrukturminister och numer vd för Drive Sweden.

När vägen äntligen är fri ska den självkörande bussen kunna köra i 20 kilometer i timmen. I verkligheten kör den lite snabbare än promenadtempo.

Nobina är den första självkörande bussen som rullar på allmän väg i Skandinavien.

– I dag skriver vi historia. Det är första gången som en självkörande buss kör på allmän väg. Det är början på en resa som kommer förändra kollektivtrafiken inte bara i Sverige utan i hela vår omvärld, säger Tamson.

Bredvid honom står Stockholm stads trafikborgarråd Daniel Helldén (MP). Dom har tillsammans med en rad andra aktörer drivit fram den här utvecklingen tillsammans med bussbolaget.

– Det här är ett komplement för att utveckla vår kollektivtrafik som många gånger i dag har blinda fläckar. De här resorna som kanske är från dörren till tågstationen eller från dörren till tunnelbanan. Där kommer bussar av det här slaget att binda samman människors möjligheter att resa, som vi inte har sett tidigare, säger Tamson.

Del av större vision

Helldén har långtgående planer inte bara för Stockholms kollektivtrafik utan hela trafikbild. Han vill sedan tidigare införa miljözoner och förbjuda gamla dieselbilar och till viss del förbränningsmotorer i vissa områden.

Om tre år hoppas han att det flesta cyklar.

– Om inte det så är självkörande bussar i ett nät som alla kan känna att de är nära i kollektivtrafiken ett alternativ, säger han.

Bussen kör själv, smyger fram på Kistagången i Kistas telekomhjärta med Ericsson, Tele2 och många andra intill dörren.

Under testverksamheten ska två bussar åka mellan Viktoria tower och Kista galleria. Det är en sträcka på 1,5 kilometer med ett stopp på vägen.

Rundtur tar 20 minuter.

Många stör bussarna

Många nyfikna trafikanter stör bussens framfart, antingen medvetet eller omedvetet. De allra flesta vill bara åka med och vi blir stående en bra stund för att de inte flyttar på sig. Bussen står då bara stilla.

– Efter lunch får ni jättegärna åka med, säger Viktor Selin, kundvärd och konceptutvecklare på Nobina till flickorna utanför.

Sedan blir det lite trassel till och Selin får ta över rodret, backa och köra upp för en backe. Det är han som är ytterst ansvarig.

Bussen slirar också och stannar. Det är för halt.

Ska inte bussen klarar typiskt stockholmsväder?

– Det är precis det här vi ska utveckla och se behovet, Selin.

Helldén och Tamsons vision kommer förverkligas redan till sommaren i grannkommunen Järfällas nya stadsdel Barkarbystaden. Där ska bussen rulla i kollektivtrafiken.

Tills vidare kör de två självkörande bussarna måndag-fredag i Kista samma inprogrammerade slinga. Max elva passagerare åt gången.