Drivkällan V70:s styrka

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-08-28

Men minus för pris och trångt baksäte

Volvos V70 känns inte som sista skriket på något vis - och är det inte heller.

Det bästa med bilen är komforten. Stolarna fram håller världsklass och det gäller också dynan bak.

Fjädringen är dessutom helt okej, ett litet snäpp under Saab 9-5 i stadskörning och på par vid landsvägskörning.

Ljudnivån kunde dock vara lägre, särskilt i baksätet där vägljudet stör. Det samlade betyget för komforten är trots detta högt.

Men den som köper en V70 för att få en riktigt rymlig familjebil lurar nog sig själv lite.

Baksätet trångt

Fram finns det tillräckligt utrymme för de flesta, men baksätet är framför allt trångt på längden. Och takhöjden imponerar inte heller.

Bagageutrymmet är inte heller riktigt rymligt, de som behöver en rejält lasttörstande kombi ska kanske titta på Ford Mondeo.

Under motorhuven finns som vanligt Volvos raka femcylindriga maskin, som i 140-hästarsutförandet är riktigt trevlig, om än inte så temperamentsfull.

Jämfört med drivkällorna i Saab

9-5 och Mondeo håller vi absolut Volvomaskinen högst, trevligare ljud och skönare gång än de övriga avgör saken.

Attraktiv begagnad

Chassit har bra balans och bilen går att köra mycket snabbare än många anar.

Bilen är inte krocktestad av Euro Ncap, erbjuder inte heller kurvbromskontroll men måste rankas högt i säkerhetshänseende.

Att Volvos värde varar håller vår bilhandlarpanel med om, trots att bilen är extremt vanlig i vårt land är den fortfarande riktigt attraktiv som begagnad.

Men inträdesbiljetten är dyr och utrustningsnivån imponerar inte.

Volvo V70 2,4 (140)

Jämför med konkurrenterna

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln