Kolla i listan hur din bil klarar smällen

Uppdaterad 2019-07-30 | Publicerad 2002-01-12

Kraven i Euro Ncaps tester är att skydda åkande i en frontalkollision i 64 km/tim, och i en sidokollision där bilen träffas rakt i sidan av en bil som färdas i 50 km/tim. Dessutom finns en frivillig sidokollision mot en stolpe i 29 km/tim.

Högsta poäng i frontalkrocksprovet är 16 och i sidokrocksprovet 18. Åtta poäng ger en stjärna.

Man genomför även en krock med en fotgängare i 40 km/tim, men som inte räknas in slutpoängen.

Så räknar de poängen

* 8

** 9–16

*** 17–24

**** 25–32

***** 33–40

Småbilar

Toyota Yaris 1.0 Terra 29

(2000) Front: 13. Sida: 16.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Tillval/Nej

? Liten bil med mycket hög krocksäkerhet. Nästan inga svaga punkter alls, bortsett från endast tvåpunktsbälte mittplatsen bak.

Volkswagen Lupo 1.0 26

(1999) Front: 12. Sida: 14.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Tillval/Nej

? Mycket gott allmänskydd med endast mycket små risker för skador. Panelens design gör att förarens lår kan få skador.

Skoda Fabia 1.4 26

(2000) Front: 12. Sida: 14. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Tillval/Tillval/Nej

Mycket gott skydd för de åkande. Hård struktur under panelen kan ge lårskador på föraren.

Volkswagen Polo 1.4 26

(2000) Front: 11. Sida: 15. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Tillval/Nej

? En redan bra bil har blivit ännu bättre. Passagerarutrymmet i princip helt intakt. Liten risk för skador, även om förarens vänstra lår kan slå emot underdelen av panelen.

Fiat Punto S60 1.2 26

(1999) Front: 11. Sida: 16. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Tillval/Tillval/Nej

? Klarar krocktestet mycket bra och kupén förblir intakt utan skador. Liten risk för bröstskador. Mycket hög fotgängarpoäng.

Renault Clio 1.2 RTE 26

(2000) Front: 11. Sida: 15. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Tillval/Nej

? Nya Clio noterar ett toppresultat. Mycket bra sidoskydd, trots avsaknad av sidokudde.

Peugeot 206 1.3 XR 25

(2000) Front: 11. Sida: 14.

Fotgängarprov: 11 **

Skydd: Ja/Ja/Tillval/Nej

? Mycket bra resultat för en liten bil. Opåverkad struktur som skyddar de åkande på bra sätt. Passagerarkudden kan stängas av med nyckel.

MCC Smart 22

(2000) Front: 7. Sida: 15. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Tillval/Nej

? Testades med både förar- och passagerarkudde. Fronten på Smart är mycket hård vilket ställer stora krav på bälten och kuddar. Kuddarna okej, bältena slackade något vilket gav förhöjd risk för bröstskador. Årsmodell 1999 krockades med exakt samma resultat.

Seat Ibiza 1.4 Stella 21

(2000) Front: 7. Sida: 13. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Nej/Tillval/Nej

? Sedan testet har Ibiza fått passagerarkudde som standard, men det hade inte påverkat resultatet. Hårda delar under panelen kan orsaka skador på lår och höfter på föraren.

Daewoo Matiz SE 19

(2000) Front: 6. Sida: 13. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Nej/Nej

? Föraren träffas i bröstet av ratten. Han drabbades också av skador på fötter, ben, knän och lår – orsakade av hårda saker under panelen.

Hyundai Atos GLS 18

(1999) Front: 4. Sida: 14. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Nej/Nej/Nej

? Stor instabilitet vid frontalprovet gav låga poäng. Risk för skador på fötter och lår på grund av pedalintrång och hård panelunderdel. Mycket bra sidokrocksresultat.

Opel Corsa 1.0 Club 18

(1999) Front: 7. Sida: 11. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Nej/Nej/Nej

? Förarens huvud slog i panelen när kudden inte gav tillräckligt stöd. Även passageraren löper samma risk. Håda delar under panelen kan ge fot-, ben- och lårskador på föraren.

Honda Logo 17

(1999) Front: 6. Sida: 11.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Nej/Nej/Nej

? Risk för fotskador av inträngande pedaler. Kuddarna orsakade skador på bröstet, både på föraren och passageraren. Risk för buk- och bröstskador vid sidokrock.

Ford Ka 1.3 17

(2000) Front: 6. Sida: 11. Fotgängarprov: *

Skydd:Ja/Tillval/Tillval/Nej

? Tar flest poäng i sidokrockprovet men krockkudden

håller fast förarens huvud bra. Pedalintrång och hårda saker under panelen kan ge fot- och benskador.

Ford Fiesta 1.25 Zetec 17

(2000) Front: 6. Sida: 11. Fotgängarprov: *

Skydd: Ja/Tillval/Tillval/Nej

? Smärre förbättringar jämfört med modellen ovan. Sidokrocken klarades bättre än frontalkrocken. Förarens huvud hölls inte fast av krockkudden med risk för huvudskador.

Rover 25 17

(2001) Front: 3. Sida: 13. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Nej/Nej

? Rover 25 är en omarbetad Rover 200 från mitten av 90-talet. Med tanke på det klarades provet på ett överraskande bra sätt, även om frontkrocken inte är övertygande.

Fotgängarprov: *

Skydd: Ja/Tillval/Nej/Nej

? Tre stjärnor för bra skydd i både frontal- och krockprovet. Avdrag för att ratten kastades något tillbaka mot föraren.

Volkswagen Polo 1.4L *

(1996) Front: –. Sida: –.

Fotgängarprov: *

Skydd: Ja/Tillval/Nej/Nej

? Gott skydd för passageraren medan föraren har en förhöjd risk för bröstskador på grund av ratten.

Nissan Micra L 1,0 15

(2000) Front: 4. Sida: 11. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Tillval/Tillval/Nej

? Krockades med passagerarkudde men ingen större förbättring i säkerhet. Fortfarande brister i frontalprovet men utmärkt passagerarskydd.

Nissan Micra 1.0 L *

(1996) Front: – . Sida: –.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Nej/Nej/Nej

? Micran var nära att få tre stjärnor. Intrång från pedaler och hårda saker under panelen ger ökad risk för fot- och benskador.

Fiat Punto 55 S *

(1996) Front: –. Sida: –.

Fotgängarprov: *

Skydd: Tillval/Tillval/Nej/Nej

? Gammal konstruktion med bra skydd för passageraren, betydligt sämre för föraren där huvudet riskerar skador när kudden inte fångar upp ordentligt.

Opel Corsa 1.2 LS *

(1996) Front: –. Sida: –.

Fotgängarprov: *

Skydd: Ja/Tillval/Nej/Nej

? Hade fått tre stjärnor om inte passageraren slagit i huvudet så hårt mot panelen, med risk för dödliga skador. Hårda delar under panelen kan vålla skada.

Renault Clio 1.2 RTE *

(1996) Front: –. Sida: –.

Fotgängarprov: *

Skydd:Tillval/Tillval/Nej/Nej

? Stort intrång av både ratt, pedaler och panel orsakade omfattande skador på lår och huvud på föraren. Bättre skydd för passageraren.

Små familjebilar

Peugeot 307 30

(2001) Front: 12. Sida: 18. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Ja/Ja

? Kupéutrymmet stod emot mycket bra, men hårda saker bakom panelen kan skada förarens ben, fötter och lår. Bra sidoskydd.

Renault Mégane 1.6 R 30

(1999) Front: 12. Sida: 18. Fotgängarprov: *

Skydd: Ja/Ja/Nej/Nej

? Länge en av de allra bästa bilarna i Euro Ncaps tester.

Passagerarutrymmet förblir orört både vi front- och sidoprovet. I stort sett inga svagheter, förutom fotgängarprovet som bara gav en stjärna. Dåligt för en toppbil.

Honda Civic 27

(2001) Front: 11. Sida: 16. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Ja/Nej

? Civic är den första modellen med tre stjärnor i fotgängarprovet. Det var till och med så bra att det var mycket nära fyra stjärnor. Stark kaross skyddade de åkande bra men hårt tryck från bältet kan ge bröstskador.

Mercedes A-klass 27

(1999) Front: 11. Sida: 16. Fotgängarprov: –

Skydd: Ja/Ja/Ja/Nej

? Kupén förblev intakt och skyddade de åkande mycket bra. Längre förare löper viss risk för fot- och benskador.

Volkswagen Beetle 26

(1999) Front: 10. Sida: 16. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Ja/Nej

? Nya Folkan är en betydligt säkrare bil än föregångaren. Imponerande sidokrocksresultat men i fronttestet uppstod skador på förarens ben och lår, trots vadderad rattstång. Risk för bröstskador på både förare och passagerare.

Nissan Almera Hatch 26

(2001) Front: 9. Sida: 18.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Ja/Nej

? Nya Almera tar gruvlig revansch för misslyckande vid förra testet. Stabil kaross med litet intrång.

Vadderad rattstång förhindrar tidigare skador på fötter och underben.

Opel Astra 1.6 25

(1999) Front: 13. Sida: 12. Fotgängarprov: *

Skydd: Ja/Ja/Ja/Nej

? Mycket bra resultat, bortsett från sidoprovet där det finns risk för höft- och bukskador.

Ford Focus 1.6 25

(1999) Front: 11. Sida: 15.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Tillval/Nej

? Mycket gott skydd för de åkande men viss risk för föraren att skada fötterna vid frontalkrock.

Volkswagen Golf 25

(1998) Front: 10. Sida: 15.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Ja/Nej

? Passagerarutrymmet förblir stabilt men passageraren riskerar tryck mot bröst av bältet. Trots vadderad rattstång finns viss risk för förarens fötter och underben.

Audi A3 1.6 25

(1997) Front: 9. Sida: 16.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Ja/Nej

? A3 har både dubbla kuddar och sidokrockkudde som standard vilket borgar för de åkandes skydd. Inträngande pedaler kan dock ge fotskador.

Toyota Corolla 1.3 23

(1998) Front: 10. Sida: 12. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Nej/Nej/Nej

? Med bättre sidokrockskydd hade Corolla fått fyra stjärnor. Risk också för skador på förarens fötter och lår.

Alfa Romeo 147 21

(2001) Front: 3. Sida: 18.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Ja/Ja

? Mycket dåligt frontkrockprov för att vara en helt ny bil. Föraren löper stor risk att få svåra skador över hela kroppen när främre stolpen ger vika och stora delar av fronten tränger in i kupén. En av de värsta genomklappningarna någonsin, bra sidoskydd räddar Alfan från totalfiasko.

Citroën Xsara 1.4i 20

(1998) Front: 7. Sida: 13.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Tillval/Ja/Nej

? Sidokrockkudden på förar- sidan skyddade inte mot bröstskador, och inträngade pedaler kan ge skador på fötterna.

Peugeot 306 1.6 GLX 18

(1997) Front: 8. Sida: 10.

Fotgängarprov: *

Skydd: Ja/Nej/Nej/Nej

? Varken riktigt bra eller dåligt, bortsett från fotgängarprovet som var bedrövligt. Risk för bukskador vid sidokrock på grund av utskjutande armstöd.

Honda Civic 1.4i 18

(1998) Front: 8. Sida: 10.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Nej/Nej

? Ökad risk för höft- och bröstskador på föraren vid sidokrock. Hårda delar på rattstången kan ge underbens- och lårskador.

Daewoo Lanos 1.4 SE 17

(1998) Front: 6. Sida: 11.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Nej/Nej/Nej

? Lanos hade egentligen tre stjärnor men fick en överstruken då föraren vid sidokrock löper hög risk för bröstskador. Hårda delar runt rattstången kan ge ben- och lårskador.

Fiat Brava 1.4 S 16

(1998) Front: 7. Sida: 8.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Nej/Nej/Nej

? Brava var nära att få tre stjärnor men risk för bröstskador för både förare och passage-rare drog ner poängen.

Ford Escort 1.6 LX 14

(1999) Front: 3. Sida: 11.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Nej/Nej/Nej

? En gammal modell som inte räcker ända fram. Ostabil kupé med stort intrång som följd. Rattstång och pedelar gav skador på fötter, underben och lår.

Mitsubishi Lancer GLX 14

(1997) Front: 4. Sida: 11.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Nej/Nej/Nej

? Lancer fick två stjärnor men en korsades över på grund av stor risk för bröstskador i både front- och sidokrocken. Mycket ostabil kaross. Hårda delar gav skador på förarens fötter och ben.

Nissan Almera 1.4 GX 14

(1999) Front: 3. Sida: 11. Fotgängarprov: *

Skydd: Ja/Nej/Nej/Nej

? Almera fick två stjärnor men en korsades över efter mycket dödlig risk för bröstskador på föraren vid frontkrocken. Kudden misslyckades att skydda föraren mot den inträngande ratten. Fötter och lår drabbades också av skador.

Suzuki Baleno 1.6 GLX 14

(1998) Front:2. Sida: 12. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Nej/Nej

? Fick två stjärnor varav den ena korsades över därför att det fanns risk för dödliga skador på förarens huvud och bröst. Även vid sidokrocken fick föraren svåra skador i brösthöjd. Pedalerna orsakade skador på fötter och underben.

Hyundai Accent 1.3 13

(1998) Front: 4. Sida: 9.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Nej/Nej/Nej

? Accent fick två stjärnor men en korsades över beronde på oacceptabelt hög risk för höft- och bröstskador vid sidokrock. Passagerarutrymmet var ostabilt vid krocken med flera inträngande föremål. Förarens underkropp utsatt för hög skaderisk.

Familjebilar

Renault Laguna 33

(2001) Front: 15. Sida: 18. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Ja/Ja

? Renault lärde läxan från misslyckandet med gamla Lagunan. Årsmodell 2001 blir den första bilen att få fem stjärnor. Mycket stabil kaross och helt opåverkad kupé.

Mercedes C-klass 31

(2001) Front: 14. Sida: 17. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Ja/Ja

? Nya C-klass tillhör de absolut säkraste bilarna man kan köpa. Passagerarutrymmet helt intakt efter krockarna. Förardörren kunde lätt öppnas efter frontkrocken, och fotutrymmet förblev opåverkat. Trepunktsbälte mittplatsen bak

Rover 75 30

(2001) Front: 14 Sida: 16. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Ja/Nej

? Hade Rover haft krockgardin som tillval hade bilen varit mycket nära fem stjärnor. Ett imponerande bra säkerhets- arbete av Rover med tanke på tidigare misslyckade bilar.

Citroën C5 30

(2001) Front: 13. Sida: 18. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Ja/Ja

? Mycket kraftig kaross och förarens fönsterpelare förblev helt intakt. Mycket bra skydd i hela bilen med opåverkad struktur. Förarens bröst träffades dock av ratten med viss risk för skada, gäller även låren.

Audi A4 30

(2001) Front: 12. Sida: 18. Fotgängarprov: *

Skydd: Ja/Ja/Ja/Ja

? Nya A4 har en stark kupé som skyddar de åkande på ett utmärkt sätt. Samtliga kuddar fungerar som de ska. En mycket säker bil som förtjänar sina fyra stjärnor, tyvärr bara ett tvåpunktsbälte mittplatsen bak.

Volkswagen Passat 28

(2001) Front: 12. Sida: 16. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Ja/Ja

? En stjärna mer än årsmodell 1997. Stark kupé utan intrång, men hårda föremål i underdelen av panelen kan ge föraren lår- och bäckenskador vid frontkrock

Volvo S60 28

(2001) Front: 10. Sida: 18. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Tillval/Ja/Ja

? Överraskande sämre resultat i frontprovet än S40. Risk för skador på ben och lår, liksom bröst. Utmärkt sidokrocksskydd.

Ford Mondeo 27

(2001) Front: 9. Sida: 18.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Ja/Ja

? Mycket bättre bil än föregångaren. Utmärkt skydd vid sidokrock. Viss risk för skador från ratt och rattstång. Ford försökte förbättra resultatet vid en andra krockomgång, men Euro Ncap upptäckte att prototypdelar använts och genomförde aldrig testet. Resultatet hade sannolikt ändå inte blivit bättre.

Honda Accord 1.8 LS 26

(1999) Front: 12. Sida: 14. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Ja/Nej

? Mycket bra sidoskydd. Viss risk för både förare och passagerare att slå i hårda delar under panelen.

Saab 9-3 26

(1999) Front: 8. Sida: 18.

Fotgängarprov: *

Skydd: Ja/Tillval/Ja/Nej

? Saaben övertygar inte i frontprovet. Risk för skador på ben, lår och bröst. Bättre i sidoprovet, men bara en stjärna i fotgängarprovet. Ny 9-3 i höst.

Volvo S40 26

(1997) Front: 12. Sida: 14. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Tillval/Ja/Nej

S40 var första bilen med fyra stjärnor när den krockades 1997. Fortfarande en bil med hög säkerhet, men måttlig risk för fot- och benskador.

Skoda Octavia 25

(2001) Front: 10. Sida: 15. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Tillval/Tillval/Nej

? Octavia gjorde ett starkt intryck trots en viss risk för fot- och benskador i frontprovet.

BMW 3-serie 25

(2001) Front: 10. Sida: 15. Fotgängarprov: *

Skydd: Ja/Ja/Ja/Ja

? Nya 3-serien kom i maj 1998 och är mycket säkrare än föregångaren. Men fortfarande löper föraren risk att bli skadad i fötter, ben, lår och bröst vid frontalkrock, liksom i buken vid sidoprovet. På gränsen till tre stjärnor.

Mitsubishi Carisma 24

(2001) Front: 10. Sida: 14. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Tillval/Nej

? Nära fyra stjärnor men risk för huvudskador på föraren när kudden misslyckas att förhind-ra islag i ratten. Risk även för ben- och lårskador.

Opel Vectra 24

(2001) Front: 9. Sida: 15.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Ja/Nej

? Sex år gamla Vectra närmar sig slutet och det syns på resultatet att det är en gammal bil. Risk för allvarliga skador på förarens fötter, ben och lår. Även passageraren löper risk för skador på lår och ben, samt bröstet.

Hyundai Elantra 20

(2001) Front: 6. Sida: 14.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Nej/Nej

Dåligt resultat för en helt ny modell. Krockkudden och bältet gav inte föraren tillräckligt skydd. Risk för skador över hela kroppen. Bra sidoskydd.

Nissan Primera 19

(1997) Front: 8. Sida: 11.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Tillval/Nej/Nej

? Krockades med bara skydd. Risk för skador på förarens fötter, ben och lår. Risk för bröstskador vid sidokrock.

Volkswagen Passat 19

(1997) Front: 8. Sida: 11.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Ja/Nej

? Överlag bra skydd men risk för benskador och bukskador på föraren.

Peugeot 406 18

(2001) Front: 8. Sida: 10. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Ja/Nej

? Årsmodell 2001 bättre än 97:an, men inte mycket. Dåligt för att vara en relativt ny bil. Risk för svåra huvud- och bröstskador vid sidokrock. Fortfarande hög skaderisk på förarens fötter och lår.

Opel Vectra 18

(1997) Front: 8. Sida: 10.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Tillval/Tillval/Nej

? Vectra fick tre stjärnor men en överkorsades efter risk för dödliga skador i bröst och buk vid sidokrock. Risk även för fot- och benskador vid frontkrock.

Audi A4 . . . . . . . . . . . .17

(1997) Front: 7. Sida: 10.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Nej/Nej

? Testades utan passagerarkudde som dock var standard. Fick tre stjärnor men en korsades över för risken av svåra bröstskador vid

sidokrock. Högt tryck på bröstet från bältet vid frontkrocken för föraren.

Renault Laguna 17

(1997) Front: 6. Sida: 11.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Nej/Nej

? Krockades bara med förarkudde. Risk för allvarliga skador på fötter, ben, lår och bäcken på föraren. Risk för svåra skador också på bröstet vid frontkrock.

Ford Mondeo 17

(1997) Front: 5. Sida: 12.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Tillval/Tillval/Nej

Fick tre stjärnor men risken för dödliga bröstskador i sidokrockprovet kostade en stjärna. Även i frontprovet drabbades föraren av allvarliga skador på fötter, ben, lår och bröst.

Mercedes C-klass 16

(1997) Front: 5. Sida: 12. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Ja/Nej

? Gamla modellen, och det märks. Dåligt resultat över lag. Risk för svåra skador både i front- och sidokrock. Svagt för att vara en Mercedes.

Peugeot 406 15

(1997) Front: 5. Sida: 10.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Tillval/Nej/Nej

? Risk för allvarliga skador på fötter, ben och lår på föraren. Risk också för höft- och bröstskador i sidokrock.

Saab 900 12

(1997) Front: 4. Sida: 8.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Nej/Nej

? När Saab fick reda på resultatet protesterade man mot Euro Ncaps sätt att krocktesta, och hävdade att 900:an var en betydligt säkrare bil. Sanningen är nog ändå att gamla 900:an inte är bättre. Risk för allvarliga skador i både frontal- och sidokrockprovet.

BMW 3-serie 10

(1997) Front: 2.

Sida: 8.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Tillval/Tillval/Nej

? Gamla 3-serien är rent ut sagt en säkerhetskatastrof med bara en stjärna sedan en överkorsats på grund av risk för dödliga skador på föraren vid frontalkrock.

Rover 600 11

(1997) Front: 3. Sida: 8.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Tillval/Nej/Nej

? Bilen krockades utan någon passagerarkudde. Risk för dödliga skador i både front- och sidoprovet när kupéutrymmet totalt kollapsar på förarsidan. Positivt att det finns trepunktsbälte mittplatsen bak.

Citroën Xantia 9

(1997) Front: 3. Sida: 6.

Fotgängarprov: *

Skydd: Ja/Tillval/Nej/Nej

? Mycket dåligt resultat. Kupén deformerades kraftigt, och föraren utsattes för dödliga skador vid sidokrocken. Gammal konstruktion, modellen kom redan 1993.

Stora bilar

Saab 9-5 30

(1998) Front:12. Sida: 18.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Tillval/Ja/Nej

? Full poäng i sidoprovet. Enda plumpen var skyddet för förarens lår.

Volvo S80 29

(2000) Front: 11. Sida: 18. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Tillval/Ja/Ja

? Stabil kupé, men liksom för S70 finns det en risk för skador på förarens ben, knän och lår – även om de är måttliga.

Mercedes E-klass 26

(1998) Front: 10. Sida: 15. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Ja/Nej

? Fotutrymmet deformerades och gav skador på förarens fötter och ben. Dessutom bröstskador i sidoprovet.

BMW 5-serie 25

(1998) Front: 12. Sida: 14. Fotgängarprov: *

Skydd: Ja/Ja/Ja/Ja

? Trots sidokuddar risk för buk- och bröstskador. Förhöjd risk för knä- och lårskador i frontkrock. Uruselt fotgängarprov.

Toyota Camry 25

(1998) Front: 10. Sida: 15. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Ja/Nej

? Mycket starkt sidoprov, men risk för skador på förarens fötter, knä och lår i frontalkrock.

Volvo S70 25

(1998) Front: 7 Sida: 18.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Tillval/Ja/Nej

? Fick precis ihop till fyra stjärnor. Dåligt frontresultat. Risk för skador på fötter, ben och lår för föraren i frontalkrock. Mycket bra sidoskydd.

Audi A6 23

(1998) Front: 9. Sida: 14. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Ja/Nej

? Övertygar inte trots imponerande säkerhetstillbehör. Risk för skador efter hårda tryck från bälte och kudde. Underdelen av panelen har en del hårda saker som kan ge skador på ben och lår. Risk även för bröstskador i sidokrock.

Opel Omega 22

(1998) Front: 11. Sida: 11. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Ja/Nej

? Gamlingen Omega testades utan sidokudde vilket kan förklara den förhöjda risken för bröstskador vid sidokrock. Risk för skador på förarens vänstra ben.

Små familjebussar

Nissan Almera Tino 30

(2001) Front: 12. Sida: 18. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Ja/Ja

? Imponerande resultat för Almera. Dock liten risk för föraren att skada knäna i hårda delar på styrstången.

Renault Scenic 29

(2001) Front: 11. Sida: 18. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Ja/Ja

? Scenic testades med krockgardin, som gav ökat skydd för huvudet. Även i övrigt lyckades bilen väl. Viss risk för föraren att slå ben och knän i hårda delar under panelen.

Citroën Picasso 27

(2001) Front: 11. Sida: 16. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Ja/Ja

? Viss risk för skador på förarens lår och bröst orsakade av kontakt med ratten. Förar-

kudden fångar inte upp huvudet på ett helt riktigt sätt. Bra sidoskydd.

Honda Stream 26

(2001) Front: 10. Sida: 16. Fotgängarprov: **H

Skydd: Ja/Ja/Ja/Nej

? Honda har byggt många säkra bilar de senaste åren. Stream vansläktas inte på minsta sätt. Dock finns viss risk för ben- och bröstskador på föraren. Även passageraren kan drabbas av bröstskador vid en frontkrock. Tre stjärnor i fotgängarprovet.

Mazda Premacy 22

(2001) Front: 8. Sida: 14.

Fotgängarprov: **H

Skydd: Ja/Ja/Ja/Ja

? Intrång i fotutrymmet kan ge svåra skador på fötter och ben. Bälte och kuddar utsätter förare och passagerare för hårt tryck som kan ge skador.

Opel Zafira 22

(2001) Front: 6. Sida: 16.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Nej/Nej

? Zafira är ombyggd vid pedalutrymmet men fortfarande är det risk för föraren att skada fötter och ben. Förarens huvud och bröst slog i ratten. Risk även för passageraren att få bröstskador.

Mitsubishi Space Star 20

(2001) Front: 6 Sida: 14.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Nej/Nej

? Kupén förblev relativt intakt med få inträngande delar. Men föraren riskerar skador på huvudet när han slår mot ratten. Hårda delar under panelen kan ge skador på fötter, ben, knän och lår. Sidokrocken gav bukskador på föraren.

Fiat Multipla 19

(2001) Front: 3. Sida: 16.

Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Tillval/Nej

? En stor besvikelse i frontkrocken. Kupén deformeras kraftigt med risk för svåra skador på förarens fötter, lår och huvud. Även passageraren löper stor risk för benskador. Bra sidoskydd. Multipla importeras inte, men säljs av några privata handlare i Stockholm.

Stora familjebussar

Renault Espace 2.0 27

(1999) Front: 11 Sida: 16. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Nej/Nej

? Renault visar att det går att bygga säkra familjebussar, och belönades med fyra starka stjärnor. Kupén förblev intakt och risken för skador på de åkande var liten. Bra sidoskydd.

Toyota Picnic 2.0 GS 25

(1999) Front: 10. Sida: 15. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Nej/Nej

? Mycket bra runt-om-skydd med få svaga punkter. Viss risk för fotskador på föraren.

Peugeot 806 2.0 22

(1999) Front: 7. Sida: 15. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Nej/Nej

? Liksom andra familjebussar har Peugeoten svårt med frontalprovet. Ratten rörde sig uppåt och slog i bröstet. Skador även på förarens fötter, ben och knän. Bra sidoskydd, bra skydd också för passageraren.

Volkswagen Sharan 21

(1999) Front: 6. Sida: 15. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Nej/Nej

? Kupéutrymmet deformerades kraftigt med risk för svåra skador på föraren. Även passageraren löper stor risk att skadas illa. Godkänd i sidoprovet.

Nissan Serena 21

(1999) Front: 5. Sida: 16. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Nej/Nej

? Stort intrång runt fötterna med skador som följd. Rattstången och ratten slog i bröstet och orsakade skador. Betydligt bättre i sidoprovet.

Mitsubishi Space W. 19

(1999) Front: 4. Sida: 15. Fotgängarprov: **

Skydd: Ja/Ja/Nej/Nej

? Klarade sig dåligt i frontprovet med risk för benskador på både förare och passagerare.

Opel Sintra 18

(1998) Front: 3. Sida: 15. Fotgängarprov: *

Skydd: Ja/Ja/Ja/Nej

? Fronten mosades helt med intrång i kupén. Risk för dödliga skador på föraren, särskilt bröst, huvud och ben råkar illa ut. Risk även för bröstskador på passageraren.

Chrysler Voyager 14

(1999) Front: 0. Sida: 14. Fotgängarprov: *

Skydd: Ja/Ja/Nej/Nej

? Voyager var så dålig i frontprovet att den fick noll poäng. Hela fronten mosades och

kupéutrymmet deformerades. Rattstången och ratten slog emot förarens bröst och huvud med sådan kraft att dödliga skador uppstod. Inträngade pedaler och andra hårda saker orsakade skador på fötter, ben, knän och lår. Ett bra sidokrockresultat räddade Voyager från total katastrof.

Så klarar din bil smällen

Ford Fiesta 1.25 LX *

(1996) Front: –. Sida: –.