Volkswagen Golf en pigg 37-åring

Uppdaterad 2011-07-05 | Publicerad 2011-06-29

Hög kvalitet i sjätte generationens Golf

VW Golfs ”sexa” är tveklöst en förbättrad bil jämfört med föregångaren, men utseendemässigt är det få som märker några skillnader.

VW Golf som först lanserades 1974 har blivit något av en ikon i bilvärlden. Det är därför som inte bilen får förändras allt för mycket. Designchefen Walter de Silva har arbetat med bilens historiska DNA och målsättningen har varit glasklar – det ska vara en tydlig Golf sett från alla vinklar.

Detalj efter detalj går att känna igen från Golf nummer fem som kom 2003. Inte minst när man jämför och hissar upp ”femman” och ”sexan” bredvid varandra. De är i stort sett identiska undertill, samma typ av hjulupphängning, likadant balksystem. Nya karossen har exakt likadana sidorutor som den gamla, bagageutrymmet är oförändrat.

Hårt baksäte

En liten utseendemässig förändring noteras dock – den nya bilen har fått lite bredare ”skuldror” under sidorutorna, men det påverkar inte innerutrymmet. Tre något så när vuxna får plats i baksätet, men de sitter inte bekvämare än i gamla Golf. Sätet är fortfarande hårt som en parkbänk. Men fram är komforten desto bättre – rejäla säten med fast stoppning.

Trots likheterna påstår VW ändå att det bara är ungefär hälften av detaljerna som ärvts av föregångaren. Anledningen till att VW presenterade en halvt omgjord Golf 2008, bara fem år efter den förra modellen, är strikt ekonomiska. Sjätte generationen Golf är cirka 30 procent billigare att tillverka och byggs på drygt 20 minuter.

Fler säkerhetsdetaljer

De intressantaste förändringarna är svåra att upptäcka. Säkerhetsmässigt kan nu äntligen VW bjuda på ett inbyggt skydd mot whiplashskador. Övre delen av framstolarnas ryggstöd har en polstring som ger efter och tillåter kroppen att sjunka in lite om bilen blir påkörd bakifrån. Huvudet fångas upp av nackskydden som också är stoppade på ett speciellt sätt. VW har tagit patent på konstruktionen.

VW har också lagt ned massor av tid och kraft på att eliminera oljud. Väggen mellan motorrum och kupé har isolerats med ett nytt lätt material som också används i skärmar, runt pedalstället och i bagageutrymmet. Vindrutan är uppbyggd av två glaslager med en mellanfilm av islolermaterial. Sidorutorna är också tio procent tjockare än förut. Vidare har bakdörrarna ramats in av gummilister som dämpar vindbrus.

Ljudnivån har alltså blivit påfallande mycket bättre – åtminstone så länge man kör på släta landsvägar.

Redan under Vi Bilägares första vintertest blev det annat ljud i skällan. På vintervägar som är räfflade av snöplogar märktes ingen som helst förbättrad ljudisolering. Från däcken steg ett dånande muller som överröstade både samtal och radio. Samma blev förhållandet på de sönderkörda och grovporiga vägarna runt Stockholm. VW:s bullerjakt nådde uppenbarligen aldrig ned till själva hjulen.

Vi Bilägares långtestbil blev en diesel med beteckningen TDI 110 Masters. Med en angiven förbrukning på 4,5 liter/100 km kvalar den in som miljöbil. Sedan hör det till saken att vi endast vid enstaka tillfällen lyckades komma ned på de officiella siffrorna, bland annat under en långresa Stockholm-Kiruna, 125 mil på en tank. ViB:s genomsnittliga förbrukningen ligger annars på 5,3 liter/100 km.

Vi Bilägares långtest-Golf var en av de första som släpptes i Sverige med påföljd att vi på köpet fick med både en barnsjukdom och en indragen motor. 318 av de först sålda Golfarna i Sverige hade bristfälliga fönsterhissar som VW åtgärdade på garantin, en åtgärd som annars hade kostat 3 960 kronor. Kort efter lanseringen bestämde också generalagenten att inte längre saluföra 110-hästarsmotorn. Den har numera ersatts av en motsvarande dieselmotor som utvecklar 105 hk.

Motorutbudet och utrustningsvariationerna är som vanligt omfattande när det gäller Volkswagen. En annan populär dieselmotor är den på 2,0 liter och 140 hk. Minsta och renaste motorn är en äldre 1,6-litersmaskin på 102 hk som också gör att köra på etanol. Den populäraste bensinmotorn är en direktinsprutad och turbomatad liten snurra på 1,4 liter med 122 hk.

Favorit trots oljud

Trots irriterande bullernivå på vägar med grov asfalt blev ViB:s långtestbil något av en förarfavorit. Golfen håvar in många pluspoäng tack vare den gedigna kvalitetskänslan, de fina köregenskaperna och den smidiga drivlinan. Intrycket byggs upp av små detaljer; den precisa känslan i reglagen, panelernas ytor och många genomtänkta funktioner.

En funktion som dock VW får bakläxa på är hatthyllans plastkrokar, eller snarare när sådana ska bytas vid klämskador. Då måste hela plastinredningen på bakluckans ena sida bytas ut – till en kostnad av 1 696 kronor. Vi nöjde oss med provisorisk lösning – med en vanlig skruv.

Inte heller lampbytet är speciellt smidigt. Det går inte att komma åt lampfästena utan att montera bort hela grillen.

Kolla också:

Ford Focus 2005

Focus i den andra generationen är fortsatt körglad och rymlig.

Peugeot 308 2008 –

Uppgraderingen har varit försiktig, men kvalitetsmässigt ett stort steg framåt.

Toyota Auris 2007

Auris kom efter Corolla, men namnbytet har inte varit rakt igenom lyckat.

Följ ämnen i artikeln