Avslöjat: Teslas suv – pris och prestanda

Publicerad 2015-09-02

Acceleration som en Porsche 911 – kostar en miljon

Sugen på Teslas nya suv?

Kolla hit, nu kommer de första ”officiella” uppgifterna om Model X.

Och de är minst sagt läskande – förutom priset.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Den har varit försenad i flera omgångar, men nu är den på väg ut: Teslas Model X.

Det är förvisso ett tag kvar tills vi får se den på svensk mark, men nu får vi reda på en hel del av den efterlängtade modellen.

Prestanda som en Porsche 911

Tack vare forumet insideev avslöjas det mesta om bilen – i form av att de som lagt en deposition nu bjudits in att specificera sin bil.

Modellen, som kallas för Signature Series, är en något lyxigare variant av bilen och i dagsläget går den enbart att få i toppspecifikationen 90D.

Det innebär att bilen har ett 90 kWh-batteri som ska räcka upp till 386 kilometer. Model X är fyrhjulsdriven med en 259 hästars motor fram samt en 503 hästarsspis som driver där bak. Accelerationen 0-96 km/h (60 mph) avklaras på 3,8 sekunder och topphastigheten ligger på 250 km/h. Tycker man inte det räcker går det att lägga till ”Ludicrous Mode” som trycker ner accelerationstiden till 3,2 sekunder! Det innebär att suven håller jämna steg med en Porsche 911 Turbo.

Välutrustad och dyr

I basutförande har Model X en hel del utrustning, men Signature Series är riktigt lyxpacketerad. Vad sägs om att bilen har semi-automatisk autopilot, luftfjädring med gps-minne, ventilerade och uppvärmda säten. Förvisso går bilen då loss på 133 200 dollar – motsvarande 1,126 miljoner kronor (basbilen startar på 930 000 kr)

Men vill man ha mer – är det bara att börja kryssa. För ett dragpaket, som gör att bilen kan hänga 2 500 kilo på kroken får man betala 750 dollar. Vinterpaket med uppvärmd ratt samt sätesvärme i tredje sätesraden går på 1 000 dollar. Och Loudicrous-mode får man betala 10 000 dollar för.

De som skrivit upp sig och lagt en handpenning, kommer att få sin Model X mot slutet av året. De som kritar på nu får vänta till våren 2016.

Aftonbladet Bil

Följ ämnen i artikeln