Hånar VW med ”äkta” annonser

Uppdaterad 2015-12-02 | Publicerad 2015-12-01

Aktivistgruppens kupp: ”Vi ljög om våra utsläpp eftersom vi inte bryr oss om klimatförändringarna”

Klimatmötet i Paris är nu i strålkastarljuset

Aktivistgruppen Brandalism har tagit tillfället i akt och lanserar en attack på VW.

Detta genom hånfull konst utformad som reklam.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Vid en första anblick ser det ut som riktad reklam från stora multinationella företag. Men läser man budskapen inser man snabbt att budskapen är fejk.

Volkswagen, Air France och Total, som alla sponsrar klimatmötet, står i skottgluggen och det är aktivistgruppen Brandalism som står som avsändare.

– Genom att sponsra klimatmötet kan stora förorenare, som Air France och GDF-Suez-Engie, marknadsföra sig själva som en del av lösningen – när de i själva verket är en del av problemet, säger Joe Elan på Brandalism till Adweek.

”Ledsna att vi åkte dit”

Totalt sett har 600 konstverk/affischer satts upp och det påhittade budskapen som Volkswagen står för är:

”Vi är ledsna över att vi åkte dit. Nu när vi blivit haffade försöker vi få dig att tro att vi bryr oss om klimatet. Men vi är inte ensamma”.

Samt:

”Kör renare. Eller låtsas att du gör det. Vi ljög om våra utsläpp eftersom vi inte bryr oss om klimatförändringarna. Men vi är inte ensamma”.

Men det är inte bara de stora företagen som pekas ut som bovar. Även världsledare som Barack Obama, David Cameron, François Hollande, Angela Merkel samt Shinzo Abi utmålas som hycklare.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips här.

Aftonbladet Bil