Moderna växellådor kan vara livsfarliga

Publicerad 2016-03-09

Moderna elektromekaniska växellådor kan var en fara för trafiksäkerheten.

Det anser forskare efter att ha studerat skillnaden mellan olika växelsystem.

– Den kan påverka olycksrisken i en kritisk situation, säger Camilla Grane, vid Luleå tekniska universitet.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Nya växellådor är inte lika lätthanterliga som ett traditionellt mekaniskt system. Det framgår av en studie som gjorts vid Luleå tekniska universitet och som kommit fram till att det faktiskt tar längre tid att lägga i en växel med de nya systemen – och att det påverkar trafiksäkerheten negativt.

– Om du behöver backa fort för att du till exempel kört för långt ut på en tågräls, så får det inte ta lång tid att lägga i backväxeln. Skillnaden i växlingstid som vi ser mellan olika växlingsväljare i våra studier är så pass stora, att den kan påverka olycksrisken i en kritisk situation, säger Camilla Grane, forskare inom teknisk psykologi vid Luleå tekniska universitet.

Förvirrade användarna

I studien framgår det att de nya systemen kräver mer sinnesnärvaro och uppmärksamhet, vilket för förare mer tveksamma. Och det är stora skillnader på de olika systemen: sämst resultat fick återfjädrande, så kallade monostabila växlingssystem. Studierna omfattar 72 testpersoner som fått testa 23 olika växelsystem och gjordes tillsammans med Volvo samt Kongsberg Automotive.

– Trots att vi vet att nya olyckor har inträffat på grund av de nya typerna av växelsystem så var det chockerande att de gav upphov till så många onödiga problem, distraktion och förvirring för användarna som våra studier tydligt visade, säger Camilla Grane.

Vill se nya riktlinjer

Forskarna slår ner på att det just nu håller på att ske ett skifte inom bilbranschen när det kommer till växelsystem. De klassiska lådorna, där föraren med hjälp av en spak flyttar runt kugghjul – är begränsande när det kommer till design och placering. Moderna elektromekaniska shift-by-wire ger större frihet i de här hänseendena. De gör även att bilar kan bli billigare att tillverka.

– Det som är oroande är att det inte finns några riktlinjer för hur de nya växelsystemen bör utformas utifrån säkerhet. Det borde till exempel finnas riktlinjer för hur lång tid en växling får ta för bilföraren. Vissa fel som upptäckts med de återfjädrande monostabila systemen i trafiken borde inte ens vara möjliga. Ett känt fel med de nya växelsystemen är att bilen rullar iväg för att föraren misslyckats med att lägga i parkeringsväxeln. Det borde inte vara möjligt att stänga av bilen utan att neutralt läge väljs eller att en parkeringsväxel går i, säger Camilla Grane.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln