Nya Corvette – rejält med bett

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-02-26

C6:an toppar på 300 km/tim

Det finns ett gammalt talesätt om Corvette:

Det är bäst att du är säker på vart du ska.

För du kommer att vara där innan du vet om det.

Så passande att jag visste vart jag skulle köra när jag spände fast mig bakom ratten i den vita Corvetten på racerbanan Paul Ricard i Sydfrankrike.

Min instruktör, en belgisk racerförare vid namn Paul Deflam, hade redan kört två varv för att visa hur man gjorde och hur banan såg ut.

Och faktiskt, speciellt svårt att köra några snabba varv på racerbanan var det inte.

Det märkliga var att min instruktör vågade sitta kvar i högerstolen. Han var tyst i två varv. Sedan kopplade han – som något slags godkännande – ur anti-sladdsystemet.

– Nu kör du helt själv. Tänk på att motorn är stark ... sa han och log. Det gjorde jag också.

För att låta de 437 hästarna gripa tag i asfalten via bakdäck som är en tredjedels meter breda och styra sig igenom några av de svåra kurvkombinationerna är som att dansa med vargar.

Sjätte versionen – ett fullblod

Rytandet från vilddjuret är en perfekt inramning. Man vill inte sluta köra. Bara ett varv till. Och ett till ...

Corvette, den amerikanska sportbils-ikonen är nu i sin sjätte inkarnation. I dag har den blivit ett riktigt fullblod.

Detaljkvaliteten är riktigt anständig. Dessutom är den snygg.

Urstarka motorn och det välbalanserade chassit kan mäta sig med de bästa i klassen.

Det är bara priset som är, nåja, lågt. Nya Corvette C6 av 2008 års modell kostar 622 250 kronor, en jämförbar Porsche över miljonen. Corvetten har dessutom ett rejält bagageutrymme som rymmer 634 liter.

”Vettens” nya stolar är bekväma. Körställningen perfekt. Lagligt körd klarar sig 6,2-liters V8-motorn på en knapp liter bensin per mil.

I stan på 1,3 liter.

Så någon miljöbil är den sannerligen inte.

Men det går att konvertera Corvetten till etanoldrift. Fast GM har inga planer i dag på att sälja etanol-Corvetter. Lite synd. För Corvetten är – precis som tidigare – en utmärkt långfärdsbil. Och i dag är den även lätt att hantera i stan.

Kopplingen är lättrampad. Styrningen exakt, sikten bra. Och man lär sig snart var hörnen på bilen finns när man ska parkera.

Men det är på motorvägen eller kurviga småvägar, som i bergen ovanför Cassis eller Bandol i Sydfrankrike, som Corvetten kommer till sin rätt.

Vi lånade en läckert blå coupé, lämnade racerbanan och åkte de få milen ner till havet.

Bland palmerna mellan de småförnäma husen vid Medelhavet passade Corvetten in.

En amerikan.

Som blivit gentleman.

Thomas Berggren

Följ ämnen i artikeln