Klart: Nu lägger de ner ikonbilen

Publicerad 2016-06-22

Dodge Viper skickas nu in i historieböckerna

En vansinnig muskelbil som inte är något för nervsvaga.

Dodge Viper har varit själva sinnebilden av en amerikansk muskelbil, men inte längre – nu dödar Fiat Chrysler modellen.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Dodge Viper var svaret på Chevrolets Corvette.

Visst Corvettens historia kunde man aldrig tävla mot, så istället för stamtavla satsade Dodge på hästkrafter när man under 80-talet skissade upp Vipern.

Resultatet var en fullkomlig best med en åttaliters Lamborghiniutvecklad V10 under huven. Bilen blev snabbt en muskelbilikon, inte minst för sin prestanda, men även för att den var precis så ”manligt svårhanterlig” som man kan förvänta sig av ett 400 hästars 90-talsbygge utan låsningsfria bromsar och antisladd.

”Kan inte behålla bilen”

Men allt har en tid – och Vipern har levt på lånad sådan. 2010 stoppades produktionen, men 2012 ville Fiat Chrylser återigen testa vattnet. Nu, efter ytterligare fyra försäljningssvaga år, har FCA-chefen Sergio Marchionne insett att vattnet är iskallt och det är dags att ta farväl av Vipern en gång för alla.

– Varenda ekonomisk analys vi gjort i försök att behålla Vipern, i sin nuvarande tappning, visar att det inte bär sig. Så vi kommer inte, hur mycket jag än älskar den, behålla bilen, säger Marchionne till Detroit News.

Avslutar med specialare

För att hedra sin giftigaste modell kommer Dodge att bygga fem specialversioner, alla med 8,4-liters V10 på 650 hk. Den första går att beställa från och med midsommarafton och kallas för 1:28 Edition ACR (firar varvrekordet Vipern tog på banan Laguna Seca). Därefter följer GTS-R Commemorative Edition ACR, VooDoo II Edition ACR, Snakeskind Edition GTC samt Dodge Dealer Edition. I samtliga fall handlar det om en högst amerikansk spridning, så räkna inte med att någon landar här i Svedala.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

TIBBER STORE

Wallbox Pulsar Max 22kW 5m (PLP2-0-2-4-9-002)

6 995 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

5 095 kr

LADDBOXBOLAGET

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

13 490 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

5 990 kr

EVIFY

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

4 995 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Pulsar Plus Type 2

7 079 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

SENETIC

GreenCell EV16 Laddbox med Typ2-Schuko 16A 3,6kW 5,5m

2 448 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 990 kr

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 999 kr

LADDBOXBOLAGET

Zaptec Zapcharger Pro Typ 2 32A 22kW

10 790 kr

COMPUTERSALG

InnoHome CHARLIE-1 EV Type 2 32A 7,4kW

1 499 kr

TEKNIKPROFFSET

Garo GLB 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

6 999 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 32A 3-fas 22kW

21 995 kr

EVIFY

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

4 995 kr

TIBBER STORE

go-e Charger Gemini Flex

5 495 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Copper SB

5 397 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

MOTOACTION.SE

Malmbergs Laddbox Typ 2 3-fas 16A 11kW 6m Kabel

20 899 kr

TIBBER STORE

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 495 kr

EVIFY

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

7 799 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

PROFFSMAGASINET

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 16A 3-fas 11kW

32 783 kr

JULA

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

5 999 kr

COMPUTERSALG

DEFA eMove Mode 2

3 475 kr

POWER

Amina Charging Station

4 399 kr

ELGIGANTEN

GreenCell EV14 Laddbox med Typ2 22Kw 32A 3-fas 6,5m

6 464 kr

EVIFY

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

6 890 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Följ ämnen i artikeln