Porsche 911 Carrera S

Av: Zendry Svärdkrona

Publicerad:
Uppdaterad:

Bilar

- fakta och betyg

Foto: LASSE ALLARD

Pris: 859 000 kr.

Testbilen kostar 989.400 kr och är extrautrustad med bl a farthållare, taklucka, navigering och telefon, eljusterade stolar och eluppvärmda stolar(!), bra stereo.

Motor: 6-cyl boxer, volym 3 824 cm3, 355 hk vid 6 600 varv/minut, vridmoment 400 Nm vid 4 600 varv/minut.

Acceleration: 0–100 km/tim på 4,8 s.

Toppfart: 293 km/tim.

Bränsleförbrukning:1,15 l/mil (bl).

Längd/bredd/höjd: 443/181/130 cm.

Tjänstevikt: 1 420 kg.

Äga

Med lite utrustning är prislappen snart uppe runt en miljon kronor men andrahandsvärdet är hyfsat och verkstadsbesöken behöver inte bli så täta. Bränsletörsten är human i glidarfarter.

Köra

Bäst på riktigt krokiga och kuperade vägar, där är 911 svår-

slagen. Men ska du köra fort på Autobahn finns det tjogtals med alternativ som är bättre.

Komfort

Stötigt, trots det nya aktiva chassit, bullrigt, trots att det var

värre förr. Men stolarna är superbra och funkar både för lång-

körning och buskörning.

Utrymmen

Tja, det går ju faktiskt att pressa in två småttingar där bak, plus ett par väskor, och bagageutrymmet där fram har vuxit på djupet.

Säkerhet

Låga bilar hamnar alltid i underläge vid en krock, men Porsche har ändå gjort det bästa av situationen med en kraftig karosstruktur och bra defromationszon fram.

Känsla

Ikon med extremt hög kvalitetskänsla invändigt och med så

underhållande köregenskaper och så vackert motor- och avgasljud att jag allvarligt funderar på att tömma spargrisen.

HELHET

Klassikern håller ännu. Det är ingen slump att Porsche 911 behåller greppet om sportbilsköparna år efter år, decennium efter decennium. 911 är det mest gedigna sportbils-bygget som gjorts, en pricksäker kombination av körglädje och utstrålning.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN