Världens tio värsta Kina-kopior

Uppdaterad 2019-08-02 | Publicerad 2014-11-25

Bildextra: Se de oblyga kopiorna och döm själv!

När inspirationen tryter gäller det att snegla på konkurrenterna.

Och i Kina skäms man inte för att kopiera andra tillverkares lyxbilar.

Här är världens tio värsta låtsas-tvillingar!

Att kopiera någon annans framgång är knappast något nytt, men sällan sker det så oblygt som hos den kinesiska bilindustrin. Många har försökt stämma företagen för tilltagen, men med varierande resultat i domstolarna.

Här är bildspelet med världens tio mest oblyga exempel, eller vad säger du om Volvos ägare Geely som mer eller mindre har tagit designen hos en Rolls-Royce rakt av, Shuanghuan SCEO som inte är mycket mer än en råkopia av BMW X5 och Landwind X7 som är skrämmande lik en Range Rover Evoque.

Geely GE vs. Rolls-Royce Phantom

Vem vill egentligen inte ha en Rolls-Royce, eller åtminstone något som liknar en? Så kände troligtvis Volvos ägare Geely som 2009 lanserade modellen GE prissatt till motsvarande 300 000 kronor. Och likheterna med betydligt dyrare Rolls-Royce Phantom är slående. För detta fick Geely massiv kritik som några år senare faktiskt ändrade designen, men det räddade inte dem från att ens över huvud taget ha försökt.

JAC A6 vs. Audi A6

Kinesiska JAC bemödade sig inte ens med att komma på ett nytt modellnamn när de kopierade Audi A6. Här har vi tydliga släktdrag genom den stora singelframe-grillen, strålkastarna och ja, till och med modellnamnet.

Shuanghuan SCEO vs. BMW X5

BMW tyckte att Shuanghuans modell SCEO var väl lik deras egen modell X5 för och stämde tillverkaren, med all rätt kan tyckas. De förlorade visserligen i Italiensk domstol, men i Tyskland gick ”originalet” segrande ur striden och SCEO förbjöds att säljas i landet. Dessutom tvingades importören att förstöra samtliga exemplar de hade kvar i lager.

Landwind X7 vs. Range Rover Evoque

Förra veckan var det bilsalong i kinesiska Guangzhou och tillverkaren Landwind lanserade sin suv X7. Men det var något som inte kändes helt nytt – och Land Rover gick i taket. X7 ser nämligen ut som en blåkopia av Range Rover Evoque. Nu klagar britterna hos Landwind som säljer sin X7 till en tredjedel av priset för en Evoque i Kina. Bittert.

Zotye T600 vs. Volkswagen Touareg

Låg och bred frontgrill, lite rundade strålkastare och suv-form kan visserligen se ut lite hur som helst. Men Zotye verkar ha tagit sikte på tyskarnas Touareg när de designade sin T600. Resultatet är även det en oblyg kopia som dessutom konkurrerar med Volkswagen på den så viktiga sydamerikanska marknaden.

BAIC X424 vs. Jeep Cherokee

Här verkar kinesiska BAIC (som köpte gamla Saab 9-5) tagit det bästa ur hela Jeeps modellutbud och skapat X424. Med front och strålkastare från Cherokee och rejäla skärmbreddare á la Wrangler skulle utseendet troligtvis gå hem i såväl Europa som USA.

Changfend Leopard CS10 vs Porsche Macan

Att Porsche Macan är en stor succé för den tyska sportbilstillverkaren verkar inte undgått Changfend som snabbt hoppade på tåget med liknande modeller. Och även om fronten inte är jättelik är den bakre änden det desto mer. Döm själva!

Jianghuai Auto 4R3 vs. Ford F-150

I åratal har Ford F-150 varit den mest sålda bilen i USA – och varför skulle inte Jianghuai Auto nå framgångar med en liknande sak i Kina? Ford gillar i alla fall inte tilltaget och bedömare menar att Jianghuai kopierat väl mycket för att det ska anses okej. Och vi kan väl hålla med.

Shenbao D-series vs. Saab 9-5

Okej, det här är inte en helt sann plagiering – Shenbao D-series är nämligen en Saab 9-5 rakt igenom. När Saab redan 2009 hade ekonomiska bekymmer sålde de den tekniska grunden till gamla modellen 9-5 till Kina. Där har den nu återuppstått under namnet Shenbao D-series, med tydliga Mercedes-linjer. Vad tycker du – snyggare eller fulare än tidigare?

Shuanghuan Noble vs. Smart Fortwo

Det är inte bara åt BMW som Shuanghuan sneglat när de ritat sina bilar – även linjerna och idéen bakom Smart Fortwo har kopierats. Den kinesiska versionen, kallad Shuanghuan Noble, är visserligen fyrsitsig men det exteriöra utseendet är mer eller mindre identiskt. Det tyckte även Daimler-koncernen som stämde kineserna för kopian.

Se alla oblyga kopior i bildspelet här ovan.