Det får du inte göra på bilprovningen

Corona skapar rusning: ”Folk har en annan flexibilitet”

Publicerad 2020-04-21

Distansarbete och uppmaningar att hålla sig hemma har lett till att många istället passar på att klara av ett annat bestyr: Besiktiga bilen.

Både Bilprovningen och Opus Bilprovning talar om en ökad tillströmning av kunder.

– Vi är själva lite förvånade, säger Cecilia Blom Hesselgren på Bilprovningen.

Cecilia Blom Hesselgren, Kommunikationschef på Bilprovningen.

Uppemot 30 000 fler bilbesiktningar har genomförts i mars 2020 jämfört med samma månad ifjol visar preliminär statistik. 

Som möjliga anledningar anges det fina marsvädret och myndigheternas uppmaning att arbeta hemifrån.

– Det har skapat en annan flexibilitet för många, säger Cecilia Blom Hesselgren och tillägger att ett möjligt motiv även kan vara att försäkra sig om att ha sin bil körklar för att slippa trängas i kollektivtrafiken.

Som i så många andra verksamheter har bilbesiktningsbranschen tvingats anpassa sig till läget i coronatider.

Som exempel kan nämnas.

Alla kunder som har något symptom avråds från att komma. Kunder som känner osäkerhet eller sjuksymtom får istället omboka sin tid utan att riskera ett högre pris.

Ingen anmälan i receptionen längre. Utan registrering sker via SMS.

Uppmaning om att komma ensam för att minimera antalet personer som är med vid besiktningstillfället. 

Ingen handhälsning. Avrådan från att åka med vid provkörningen.

Sidorutor och ventilation öppnas på fordonet under besiktningen.

Besiktningstekniker och övrig personal måste tvätta händerna noga inför och efter varje besiktningstillfälle samt även i övrigt upprätthålla god hygien.

På en del kedjor och hos vissa stationer införs en tjänst där hämtning och lämning av fordonet hemma hos kunderna. Tjänsten riktar sig framför allt till riskgrupper som bor inom ett par mil från stationen.

På en del andra stationer införs speciella öppettider som endast gäller för personer inom en riskgrupp.

”Otroligt positiv förändring”

I sommar, rättare bestämt 1 juli, är det tio år sedan det statliga monopolet upphörde för allmän kontrollbesiktning. AB Svensk Bilprovning är sedan dess en kedja i mängden och saluförs under namnet Bilprovningen. Cecilia Blom Hesselgren säger sig inte sakna svunna tider.

– Vi har sett en otrolig stor men också positiv förändring. Kunderna har en ofantlig massa fler stationer att välja på. Avstånden har generellt sett minskat. Det är gott om tillgängliga tider. Och fortfarande samma höga kvalitet. Det är vår ryggrad i branschen och något som alla värnar om.

Bilprovningen har numera konkurrens av kedjor som Opus, Dekra, Besikta och Carspect. Dessutom finns det en handfull mindre lokala stationsnät.

Speglar inte verkligheten

En annan fråga är naturligtvis om bilarna blivit bättre genom åren? 

Statistik från Transportstyrelsen visar att bilarna får allt färre anmärkningar men att utvecklingen går ganska långsamt. Andelen underkända med krav på efterkontroll minskade från 1,04 miljoner till 850 000 mellan 2014 och 2018.

– Bilarna blir bättre. Färre bilar blir underkända med krav på efterkontroll och det är dom som är farliga, säger Cecilia Blom Hesselgren.

Tord Fornander på besiktningsföretaget Opus.

Tord Fornander på Opus anser att statistiken ändå inte speglar hela sanningen.

– Bilarna förändras genom den ständiga teknikutvecklingen samt höjda krav från både kunder och myndigheter. Där har inte dem föreskrifter vi besiktar utifrån hängt med i samma takt. Det gör att statistiken inte speglar hela verkligheten.

Exempel på ny teknik där branschen uppger att det bara sker en väldigt enkel kontroll om ens någon alls är ABS-bromsar, antisladd- och antispinnsystem, dödavinkelvarnare, backkamera och nödbromssystem.

Däremot får bilen fortfarande anmärkning om varningstriangeln glömts kvar hemma.

Följ ämnen i artikeln