Troligen luras flera tillverkare

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-12-25

Lättaste fusket är att öka greppet på bekostnad av slitstyrkan, som är mycket svår att testa.

Vinterdäckens egenskaper är en kompromiss där greppet på vått, torrt, snö och is ska avvägas på rätt sätt. Dessutom måste komforten vara tillräckligt bra och slitstyrkan anständig. Stabiliteten på asfalt står i direkt motsats till grepp på vinterväglag och allt grepp står i motsats till slitstyrkan.

Är det bara Continental som fuskar?

Sannolikt fuskar även andra tillverkare. En tillverkare som tycks hålla sig utanför fusket är franska multijätten Michelin. Kanske är det därför som Michelin sällan är testvinnare.

Robert Collin började testa däck tillsammans med den finska biltidningen Tekniikan Maailma 1984. Testet, som är Nordens mest utförliga, är också det som har den största spridningen. Det publiceras i Aftonbladet och i svenska biltidningen Auto Motor och Sport, samt i Finland, Norge, Ryssland och Estland.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln