Punto - en stor stark

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2006-08-26

Nya versionen har vuxit och fått nytt namn - Grande Punto

Nya Punto har vuxit så mycket att Fiat döpt om den. Numera heter den Grande Punto och har redan gjort succé i Europa. Något försenad är den nu på plats i Sverige – men vi har provkört den i Italien.

Helt nykonstruerad med ett helt nytt utseende står den där, nya Grande Punto.

En promenad runt bilen med den fräcka fronten bekräftar vad vi redan visste. Punto har vuxit rejält, på samma sätt som Renault Clio och Peugeot 207.

Nu, drygt fyra meter lång erbjuder den italienska Golfutmanaren fina innerutrymmen.

Fram känns det rentav mellanklass­stort. Baksätet är rymligt men ben­utrymmet är inte det största vi sett.

Och den uppdragna midjelinjen ger små sidorutor och en smula instängd känsla. Bagaget är helt okej. Knappt 300 liter normalt och nära 1 000 liter när man fäller baksätet. Fast lastgolvet blir tyvärr inte riktigt plant, en irriterande tröskel bildas av de fällda ryggstöden. Men tillräckligt rymligt för normalbehov är det.

Biljuden försvinner i hög fart

Vi provkör två av dieslarna på plats i Italien. Båda knattrar vid start men blir påfallande tysta uppe i fart. Även på dålig asfalt slipper man alltför störande vägljud och motorerna är väl dämpade.

Just den relativa tystnaden är överraskande bra och betyder vilsam körning.

Det är dessutom bra med kraft i båda dieslarna. De är smidiga och svarar fint med bra bottendrag.

Säljs inte som sportbil

Den 1,9 liter stora dieseln kommer dessutom till Sverige i höst i en 130-hästars version som gör Grande Punto till klassens andra sportdiesel (den första är Skoda Fabia RS).

Men det är knappast som sportbil Fiat Grande Punto kommer att säljas i första hand.

Som rymlig, mindre familjebil, har den nye italienaren sin huvuduppgift. Inroparen i Sverige blir Grande Punto 1,2 med en 65 hästars bensinmotor till priset 129 900 kronor. Instegsdieseln blir 1,3-liters 90-hästaren, som inte är här förrän sent i höst.

Körställningen i Grande Punto är bra. Framstolarna är bekväma, tillräckligt stora för nordbor och ratten skön att hålla i.

Bilen är lättkörd, känns säker och smidig i kurvorna. Styrningen är elektromekanisk och sådana ger ibland mycket lite, eller ingen alls, körkänsla. Fiat Grande Punto ger inte heller så mycket av den körkänsla man vill ha i ratten. Men det är bättre än i exempelvis nya Clio.

Grande Punto har dessutom kvar det bekanta ”cityläget” som aktiveras med en knapp. Då blir styrningen fjäderlätt, bra vid trånga citymanövrer.

Oskönt slammer

Vägegenskaperna är godmodiga, balansen understyrd. Fjädringen långslagig vilket betyder god komfort. Dock slamrar det oskönt från hjuluphängningen vid potthål och brunnslock. Tvärskarvar ger stötar som känns i rumpan.

Men bortsett från detta charmar Grande Punto med god komfort, goda utrymmen och en detaljkvalitet som är vida bättre än gamla Punto. Själva tror Fiat att nya Grande Punto ska kunna slåss framgångsrikt mot Clio och nya Peugeot 207.

Med likvärdigt pris (runt 140 000 kronor) och utrymmen men med mer utrustning än de franska konkurrenterna kan Fiats nya volymbil, 77-hästars 1,4-liters Grande Punto, kanske bli en hit även i Sverige. Svaret får vi senare i höst.

Fiat Grande Punto 1,3 multijet

Läs också:

Thomas Berggren

Följ ämnen i artikeln