Ja, du kan köpa en Ferrari

Uppdaterad 2016-09-19 | Publicerad 2013-10-17

Guide till "Magnum-Ferrarin"

Gör det bara! Avverka släktskogen och omsätt snarast pengarna i en Ferrari 328.  En Ferrari är det enda svaret som du någonsin behöver på frågan om meningen med att det inte finns någon mening med livet.

Tv-serien Magnum gjorde Ferrarin till en ikon på 1980-talet.

Spring iväg och gör den där enda lyckade fastighetsaffären i livet nu. Sälj av ungarna, tänk utanför (Volvo)lådan och gör något så främmande som att våga realisera drömmen. Köp en Ferrari 308 eller 328! Bara en tvärhand hög, rödare än jordklotets inre och vresigare än mattanten från mellanstadiet.

Törs inte, de är för dyra …

Priserna för 308 och 328 börjar någonstans vid 250 000 kronor och slutar vid de femhundra. Vänd på livets stek: Kan du tänka dig en existens utan en ett år gammal tyskkombi och i stället köra en femton år gammal kombi till vardags och italiensk berlinetta vid fint väder? Att värdeminska är de här bilarna redan färdiga med, och det kan du ju nämna när du bjuder grannen på billig Asti i villagaraget.

Äh men vaf … Alla vet ju …

”Värsta sortens skitbilar – de där”. Jo, alla har en kompis till en kompis som tydligen suttit i en Ferrari. Så även jag och därför är det mycket spännande att spankulera runt vårt lånade exemplar. Karosspassningen påminner en smula om Klassikers Skoda 110R. Allt sitter så bra det någonsin kan, men motorhuvens ytterkant har inte riktigt samma radie

i pressningen som bakskärmen – med en midja på mitten som följd. Kittningen av framrutan är ett konstverk, fogen är spikrak! Bilen känns verkligen handbyggd. Högt och lågt i en salig blandning – ungefär som vår Skoda.

Spännande, berätta mer!

Lackeringen är snudd på perfekt och verkligen helt fri från apelsinskal – den måste ha blivit våtslipad och polerad på fabriken. Plastmaterialet i backspeglarna för tankarna till ett Barbieslott jag lekte med som barn. Sömmarna sitter såklart där de ska i inredningen. Skinnet känns däremot som hårt sammanpressade och väl infettade pappersfiber. Knappar och reglage andas kreti och pleti, var gång man torrtrycker känns som den sista. Inget som stör. Ratten känns som hämtad från Mekonomens biltillbehörssortiment, det stör. Genomgripande är finish och känsla ljusår bättre än i till exempel en Corvette byggd runt millennieskiftet. Men oändligt mycket sämre än en Volks­wagen Golf tillverkad i förrgår.

In under bilen! Vad ser du?

Mattsvarta rör i varierande och inte alltid helt logiska dimensioner. Både vackra svetsfogar och svetsfogar gjorda på högstadiets teknikkurs. Simpla och småyxiga bärarmar och bromsok i gjutjärn. Ingenting skriker direkt skräpbil, men känslan är heller inte den av extrem kvalitet eller tekniskt raffinemang. Golvets konstruktion är kanske mest graverande, i den tekniska dokumentationen beskrivs det som ”glasfiber gjuten runt rörramen”. Vart för sig är dessa fyra ord inte farliga på något vis. Sammanlänkade till en läsbar mening får de håret att resa sig på armarna – vad händer egentligen om fukt letar sig in där?

308 och 328 – förklara!

Ferrari 308 visades 1975 och byggde i mycket på samma komponenter som föregångaren 308GT4. Det vill säga rörchassi och tvärställd åtta i mitten. Det första året var karossen tillverkad i glasfiber. Försäljningen av 308GT4 gick trögt. Bertones kilform var ingen succé. Det sägs att Ferrari tog beslutet om glasfiber halvt i panik – de måste få ut en ny modell på marknaden. Av bilarna byggda före 1980 är de tidiga mest eftertraktade, särskilt glasfiberbilarna. De tidiga bilarna har också en trevligare förgasaranläggning med ett mycket speciellt ljud. 1985 visades 328, det sista utvecklingssteget. Fronten var helt omritad och tappade hajutseendet. Inredningen blev modernare och motorerna växte från 2,9 till 3,2 liter.

Vid styrpulpeten – hur känns det?

Det känns som … att mitt huvud slår i taket – vilket det också gör. Tur att det går att plocka bort! Ett S på slutet i modellbeteckningen betyder ”spider” – avtagbart tak.

B som i berlinetta innebär fast tak.

På tomgång låter motorn lite nervös. Ingen popcornmaskin direkt, men ändå med ett kolvslag i onödan här och var. Kamaxlar med hyfsat vassa profiler, sannolikt i kombination med andningsvägar optimerade för högt flöde snarare än lågvarvsegenskaper är en inte allt för långsökt diagnos. Responsen i motorn är pistolskottslik. Om du tycker om att sitta och trampa takten med gaspedalen till musiken i bilstereon på väg till jobbet så är det här fel bil. Trots tomgången finns mer botten i motorn än vad man först tror när man lättar kopplingen – som för övrigt är långt mer tungtrampad än vad som verkar vettigt i en bil som trots allt inte har mer än drygt 250 hästkrafter. Tungrodd är även styrningen – utan att för den skull vara särskilt precis. Sanno­likt måste det rulla på ganska bra innan den här bilen kommer till sin rätt. Återigen tänker jag på vår projektbil Kamrat 110R.

Du har övertygat mig! Jag tar Skodan!

Det märkliga med bilen är att trots alla dess brister så fylls man ändå av ett enormt habegär när man står intill den. Vem är det egentligen som instiftat naturlagen som säger att kvalitet ska vara den måttstock som allt bedöms utifrån? Tyskarna bygger kvalitet – låt dem göra det och låt italienarna koncentrera sig på att göra vad de gör bäst: bygga bilar som känns. På djupet. Bilar som man blir lite rosig i kinderna av. Allra helst vill jag bara sno den här fisken och köra den röd­glödgad i en värld där inga andra människor finns – så kommer jag aldrig att känna inför Porsches instegsmodell 944.

Du menar att jag kan äga en sån där?

Ferrari 308 och 328 ska vara de modeller som bjuder på det mest förutsägbara Ferrari-ägandet. En snabb koll på reservdelspriser är inte helt avskräckande. Ett bromsok kostar ungefär 2 500 kronor. En kamremssats är just inte dyrare än till vilken tyskkombi som helst. Behöver det tilläggas att kamremmar bör bytas enligt intervall  … Skruva själv?

Varför inte? Mycket lite i bilens konstruktion skiljer sig från det gängse i bilvärlden. Motorn sitter i mitten – visst, men det är sannolikt ett större mentalt hinder än praktiskt.

Och vilken vill jag ha?

Om du gillar hajlooken föreslår vi en sen 308 med fyrventils­teknik och insprutning, antika vred och reglage får du på köpet. Sannolikt är en sen 328 ett bättre köp, Ferrari jobbade hårt med kvaliteten mot slutet av åttiotalet – och det märks 25 år senare. Om du söker en lagom risig bil som du kan göra fin i egen takt bör du se upp så du inte betalar för mycket.

Jon Remmers

ANNONS

Snart är det dags att byta till sommardäck:

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 245/45 R 18 100W

895 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Nexen N Blue S 205/55 R 16 91V

841 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 225/50 R 17 98W

810 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Michelin Primacy 4+ 205/55 R 16 91V

1 195 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 225/50 R 17 98V XL

1 504 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Michelin Pilot Sport 4S 235/35 R 19 91Y XL

2 165 kr

DÄCKLINE

Landsail Sentury Qirin 990 205/55 R 16 91V

736 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 205/55 R 16 91V

999 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Hankook K135 Ventus Prime 4 205/55 R 16 91V

872 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Kumho Ecsta HS52 215/55 R 17 98W XL

1 212 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 235/45 R 18 98W

830 kr

DÄCKLINE

Continental PremiumContact 7 205/55 R 16 91V

1 165 kr

DGDÄCK OCH FÄLG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 195/65 R 15 91H

909 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Michelin Primacy 4 205/60 R 16 92H

1 600 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Michelin Primacy 4 225/45 R 17 94V

1 252 kr

DÄCKLINE

Landsail Sentury Qirin 990 225/45 R 18 95W

843 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 245/45 R 18 100Y

1 690 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 225/45 R 17 94W XL

1 108 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 225/45 R 17 94W XL FP

730 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Continental ContiPremiumContact 2 205/55 R 16 91V

1 466 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Continental PremiumContact 7 245/45 R 18 100Y

1 914 kr

DÄCKLINE

Continental AllSeasonContact 215/55 R 17 98W

2 270 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Kumho EcoWing ES31 205/55 R 16 91H

750 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 225/45 R 17 94Y XL

1 164 kr

DÄCKLINE

Continental PremiumContact 7 235/40 R 18 95Y XL EVc

1 645 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Michelin Primacy 4 225/50 R 17 98V

1 803 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Nokian Hakka Blue 3 205/55 R 16 94V XL

1 200 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 225/55 R 17 101W

1 580 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 225/40 R 18 92W

750 kr

DÄCKLINE

Continental ContiPremiumContact 6 205/55 R 16 91V

1 136 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Följ ämnen i artikeln