Test: Nya Volvo S60 Polestar

Volvo S60 Polestar är racingfirman Polestars första serieproducerade bil. Det är enkelt sagt en upphottad T6 med starkare motor och snabbare växel­låda. Vi åkte till Smögen för att testa hur den duger som landsvägsracer.

Nya S60 Polestar är Volvos senaste värsting, som drar på fjolårets succékonceptbil med samma namn. Med 350 hästkrafter är bilen något beskedligare än det råa monstret som imponerade på världens motorpress – men den här kan vem som helst köpa.

Volvos snabbaste serietillverkade bil

350 hk, 500 Nm

0-100 på 4,9 sekunder

Fyrhjulsdrift från Haldex

Det är en fröjd att kasta in S60 Polestar i böjarna. Gärna lite för fort, bara för att se om det går och det gör det alltid, antisladdsystemet behövs knappt.

Och in i kurvorna vill bilen, villigare än någon annan Volvo. Styrningen har gjorts tryggare – fått mer motstånd för att kännas sportigare men det är inte hela hemligheten. Fjädringen gör sitt till och framförallt alla bussningar i länkage och leder som bytts till hårdare varianter. Styrningen är härligt exakt och känslan är bättre än i till exempel Audi S4.

Logga in med Plus för att läsa hela Aftonbladet Bils test av Volvo S60 Polestar!

Bli Plus-kund idag!

Som Plus-prenumerant får du varje dag nytta, nöje och fördjupning från Nyheter, Sportbladet, Nöjesbladet och våra populära bilagor, som Aftonbladet Bil.

Följ ämnen i artikeln