Så mycket kostar det att serva en superbil

Uppdaterad 2015-10-27 | Publicerad 2015-10-26

En service som tar sex veckor, ett oljebyte för 170 000 kronor och däckbyte efter 400 mil.

Att äga en superbil är inte billigt.

Kolla in driftskostnaderna för tre ikoner.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Många drömmer om att köpa en riktig superbil. Ferrari har länge varit mångas favorit men på senare tid har både McLaren och Bugatti seglat upp som ikoner med sina monsterbilar. Men det många inte tänker på att även om man skulle få en bil – så krävs det en rätt rejäl inkomst för att överhuvudtaget kunna hålla bilen i respektabelt skick.

Kolla in exemplen nedan – och förundras över hur stor kostnadsskillnad det är att lämna en en Bugatti jämfört med en Kia Picanto.

McLaren F1

Brittiska McLaren F1 är en riktig dyrgrip. Modellen är inte längre i produktion och att köpa ett exemplar kan kosta 100 miljoner. Men hur är den att äga? Enligt Road&Track är den uppskattade årliga kostnaden för att hålla sin F1:a i skick ligger på 250 000 kronor.

Exempel på kostnader är att ett oljebyte går på närmare 70 000 kronor och ska man byta däck kostar en uppsättning 100 000 kronor.

För de som vill äga sin F1 ”på rätt sätt”, så lämnar man inte in bilen var som helst – utan enbart till märkets egen verkstad. Där kan en service ta upp till sex veckor – och då är inte tiden det tar att skeppa sin bil till McLarens fabrik i Woking inräknad.

Ferrari Enzo

Den tidigare flaggskeppsmodellen har bara producerats i 499 exemplar och varje bil är en ädelsten. Och självklart kostar det att hålla puts och stuns på sin diamant.

Ett vanligt oljebyte är i sammanhanget ganska billigt och kostar bara runt 16 000 kronor. Men ska man göra en riktig service där alla vätskorna kontrolleras, vilket Ferrari rekommenderar, springer det iväg till runt 75 000 kronor.
En ny koppling kostar 50 000, vilket inte är så farligt med tanke på att det kostar saftiga 340 000 kronor att byta bromsarna (hela systemet)

Bugatti Veyron

Det franska märket Bugatti är synonymt med extremer. Deras Veyron är världens mest exklusiva och snabbaste produktionsbil. Och den är även i en helt egen klass när det kommer till kostnader. Enligt sajten Secretentourage ligger den årliga servicen för en Veyron på 178 000 kronor, vilket är ett måste om man vill att bilen inte ska tappa allt för mycket i värde. Bara ett fullt oljebyte kostar 170 000 kronor.

Och när du använder den ska du veta detta: en uppsättning däck kostar 280 000 kronor, alltså bara däcken.

Bugatti rekommenderar att man byter dessa var 400:e mil och var fjärde byte bör även innehålla nya fälgar – vilket skjuter upp kostnaden rejält.

Magnesuimfälgarna till bilen (lite beroende på vilken version det gäller) kostar runt 600 000 kronor. Så efter 1 500 mil kostar ”däckbytet” alltså nästan 900 000 kronor! Skälet till att man måste köpa nya fälgar är att däcken limmas på för att klara de extrema krafterna och att byta däck sliter alltså oerhört.

De astronomiska driftskostnaderna är säkerligen ett av skälen till att det inte rullar så många Veyrons i vårt avlånga och förnuftiga land…

Kia Picanto

För jämförelsen skull tar vi även med Kia Picanton vi nämnde ovan. Den sydkoreanska bilen kanske har svårt att hävda sig med trion ovanför när det kommer till antalet hästkrafter eller imponerande acceleration. Men i paradgrenen driftskostnad är det andra bullar. Till att börja med så kostar Kian endast från 99 900 kronor i inköp.

En service går på 1 700–2 000 kr (1500, 3000, 4500 mil) och en hel uppsättning nya däck kostar runt 3 000–4 000 kronor.

Billig i drift absolut, men till skillnad från superbilsmodellerna så är det här den enda bilen som tappar i värde...

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla oss ditt tips hit.

Aftonbladet Bil

Följ ämnen i artikeln