Efter skandalen – så ska EU ta kontrollen

Publicerad 2016-01-27

En överrock i form av EU.

För att ”Dieselgate” aldrig ska kunna återupprepas vill EU ta på sig en ny roll i bilvärlden

– Vi behöver skärpa reglerna, men även se till att de övervakas effektivt, säger EU-kommissionären Jyrki Katainen.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Ett nytt federalt ”överansvar”.

Under onsdagen lades ett nytt förslag fram i Bryssel. Ett förslag som ska ge EU insyn i och ett finger med i medlemsländernas lagar och krav för nya bilar. Det rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Förslaget ska ge unionen rätten att beordra punktkontroller av fordon, utfärda krav om återkallelser samt kunna ge fordonstillverkare böter upp till 30 000 euro per felaktigt fordon. Något som kan innebära att en biltillverkare som bryter mot lagen – kan få mångmiljardbelopp i böter av unionen.

– Vi behöver skärpa reglerna, men även se till att de övervakas effektivt, säger EU-kommissionären Jyrki Katainen till Reuters.

Ger varje nation större inflytande

Trots att det nya förslaget skulle innebära att EU har möjligheten att övertrumfa de nationella myndigheterna, så ska även dessas rättigheter utökas.

I dagsläget kan endast den nation som typgodkänt ett fordon, återkalla godkännandet. Det vill säga en bil som godkänts i Tyskland – får automatiskt samma godkännande i alla EU:s medlemsstater.

Men om förslaget klubbas igenom,  så ska andra länder ha möjligheten att gå igenom godkännandet och återkalla det om det anses strida mot reglerna.

Bryta den ”familjära” stämningen

Reuters uppger att utöver att det rör om i grytan så hoppas EU att det nya förslaget ska bryta den ”intima relation” som i vissa fall uppstått mellan biltillverkare samt de laboratorier som de hyr in för att testa nya fordon. Detta genom att skapa en finansieringsmodell där EU ska stå bakom pengarna.

Kan stöta på patrull

Kritiker har sagt att EU är tandlösa och att det förslag som nu lagts fram är för urvattnat för att vara effektivt. Men trots det lär skrivningen möta rätt hårt motstånd. Storbritannien ogillar alla försök till centralisering och Tyskland har en mycket omfattande bilindustri som kan drabbas hårt.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips här.