Trots åldern – V70 är svenskarnas val

Publicerad 2015-07-03

Årets bil VW Passat har inte en chans

Svenska folket köper bilar i rekordfart – 18 månader i rad har försäljningen ökat.

Stora vinnaren i juni är Volvo som tar guld och brons.

Svenska märket petar därmed VW Passat från pallen.

Nybilsmarknaden i Sverige fortsätter att vara stekhet. Hittills i år har försäljningen ökat med elva procent. Enligt branschorganisationen beror ökningen på låga räntor, ökad sysselsättning – och brist på begagnade bilar.

– En ökad omsättning och förnyelse av bilparken där nya bilar ersätter gamla bilar med sämre miljö- och trafiksäkerhetsprestanda är positivt ur miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt. Den ökade nybilsförsäljningen är bra även för tillväxten och jobben, säger Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden.

Petar Passaten

Stora vinnaren i junistatistiken är Volvo. Den svenska tillverkaren lägger beslag på både guld och bronsplatsen med modellerna V70 och XC60. Volkswagen Passat som tidigare varit trea petas ner till femteplatsen då både Volvos XC60 och S60/V60 passerar Passaten. Lite uppseendeväckande då Volkswagen-modellen dels är sprillans ny och dels utsågs till årets bil i Europa. Ser man till året hittills så har dock folkan sålts i 7 893, jämfört med XC60:s 7 267.

– Svenskarna visar verkligen att Volvo är deras märke, säger Jessica Span, försäljningsdirektör för Volvo Car Sverige. 

Följ ämnen i artikeln