Däckrådet som sågas av Collin

Publicerad 2014-10-29

Larmar om ökad olycksrisk - "Direkt omoraliskt”

Folksam rekommenderar dubbfria vinterdäck för alla i storstäderna – för att hålla partiklarna nere.

Helt fel, menar Robert Collin.

– Så länge dubbdäcken är betydligt säkrare är råden direkt omoraliska, säger han.

Trots rekordvarma oktoberdagar står Kung Bore runt husknuten och väntar på att slå till med minusgrader, snö och trafikkaos. Experterna uppmanar bilägare att redan nu byta till vinterdäck för att vara redo – men vilken typ av däck är många oense om.

Folksam rekommenderar bilister i storstäder som Stockholm, Göteborg och Malmö att välja dubbfria vinterdäck – men inte för trafiksäkerhetens skull. De menar att partikelutsläppen är ett större problem än den säkerhetsnytta som dubbdäcken kan göra, mycket på grund av den stora andel barmark storstäderna har. Ett omoraliskt råd, menar Robert Collin som testat vinterdäck i närmare 30 år.

– Det går inte att komma ifrån att dubbdäck är överlägsna på blixthalka – och det finns det lika mycket av i Stockholm som i övriga Sverige. Därför är det direkt omoraliskt att gå ut med de här råden så länge dubbdäcken är betydligt säkrare, säger Robert Collin som inför säsongen testat 25 olika vinterdäck.

"En avvägning"

Folksam menar i sina rekommendationer att bilister i norra Sverige ska välja dubbdäck, delvis eftersom de dubbfria nordiska vinterdäcken i genomsnitt har 17 procent längre bromssträcka på underlaget där. Bilister i södra och mellersta Sverige rekommenderas däremot dubbfritt så länge bilen är utrustad med antisladdsystem – annars gäller dubb även där.

Inför råden har Folksam granskat testdata, bland annat från Aftonbladet Bil, för totalt 88 olika vinterdäck och undersökt vilken typ av däck, nordiska, centraleuropeiska och dubbade, som fungerar bäst på vinterväglagen i olika delar av landet. De har också samlat in information baserad på verkliga olyckor.

− Att välja däck är en avvägning mellan trafiksäkerhetsegenskaper, partikelutsläpp och det underlag du vanligen kör på. Eftersom vi engagerar oss i våra kunders hälsa och säkerhet är våra rekommendationer av vinterdäck anpassade till var du bor och om bilen har antisladd, säger Anders Ydenius, trafikforskare Folksam i ett pressmeddelande.

Partiklar dödar, visar forskning

Enligt Folksam visar studier att 3 100-3 400 personer i Sverige dör i förtid varje år orsakat av så kallade PM10- respektive PM2,5-artiklar från industri, uppvärmning, avgaser och vägdamm. En annan studie menar att 30-40 personer årligen dör i förtid i Stockholm orsakat av vägslitage, däck och bromsbelägg.

– Vi vet, och har vetat jättelänge, att exempelvis rökning är farligt. Men hur allvarliga dubbpartiklarna är jämfört med alla andra partiklar som susar runt i luften är det ingen som vet. Och forskarna har inte heller visat det, säger Robert Collin.

"Det finns ingen anledning att använda dem"

När det kommer till de centraleuropeiska däcken är rösterna mer eniga: Däcken har inte här att göra.

– Vi avråder helt från centraleuropeiska vinterdäck. Det finns ingen anledning att använda dem i Sverige eftersom de nordiska vinterdäcken är bättre. Det gäller även i den sydligaste delen av landet, säger Anders Ydenius på Folksam.