Koenigseggs bomb: Bygger ny megabil

Av: Erik Gustafsson

Publicerad:
Uppdaterad:

Koenigsegg

”Enda konkurrenten är en annan Koenigsegg

1 av 8
Mer än så här har inte Koenigsegg avslöjat om nya Regera – ännu.

Koenigsegg breddar modellutbudet och lanserar ”världens starkaste produktionsbil”.

Hybriddrift och 1 360 hästkrafter – som minst.

– Enda konkurrenten som skulle kunna vara snabbare runt en bana är en annan Koenigsegg.

När bilsalongen i Genève slår upp portarna om några veckor kommer några av mässgolvets hetaste nyheter från Ängelholm. Och det i form av två nya modeller från Skånes (och hela Sveriges) stolthet Koenigsegg.

Agera RS blir en vässad version av dagens 1 115 hästkrafter starka Agera R, men lär hamna strax under ”megabilen” One:1 med sina 1 360 hästkrafter.

Ska konkurrera med Ferraris värsting

Största nyheten är däremot helt nya ”Regera” som för första gången innebär att Koenigsegg får två parallella modeller i sitt utbud. När Agera står för det råbarkade och hårdnackade ska Regera bli en lyxig, men blixtsnabb, vagn som konkurrerar med hajpade superhybriderna LaFerrari, McLaren P1 och Porsche 918 Spyder.

Trots att det fortfarande är några veckor kvar innan avtäckningen vet vi att Regera blir en hybridbil av sällan skådat slag. Enligt amerikanska Jalopnik menar Koenigsegg att Regera blir en så kallad ”megabil” (med 1 360 hästkrafter) och det genom en 700 hästar stark elmotor. Jämfört det med elmotorerna i Porsches hybrid 918 Spyder som ”bara” ger 279 hästar.

Blir "världens starkaste"

Den sanslösa effekten kommer göra Regera till ”världens snabbaste accelererande och kraftfulla produktionsbilen någonsin”. Vi har således något riktigt, riktigt snabbt att vänta. Speciellt med tanke på att Porsches vagn gör 0-100 km/h på 2,6 sekunder.

Redan nu innehar Ängelholmsföretaget rekordet för 0-300 km/h som Agera R avverkar på 14,53 sekunder. Än mer imponerande är kanske tiden för sträckan 300 km/h till stillastående på 6,66 sekunder. Även det rekord – som nu snart kommer ryka.

Håll i er, det gör vi!

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN

MER OM MIN BIL