Gör succé i världen – men tappar i Sverige

Uppdaterad 2019-07-17 | Publicerad 2016-10-27

Volvo går som tåget i USA och Kina, pengarna trillar in och modellerna prisas.

Men allt är inte guld och gröna skogar för Volvo – på hemmaplan tappar man marknadsandelar.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Det är i ett pressmeddelande som Volvo avslöjar en fantastisk utveckling. Under tredje kvartalet 2016 ökade rörelseresultatet med 62 procent jämfört med samma period i fjol. Ovanpå detta lyckades man öka sin rörelsemarginal med fem procent. Det hela går så bra att Volvo nu skruvar upp sin prognos och skriver att de förväntar sig en ”substantiell förbättring” av resultatet för helåret 2016. Inte illa med tanke på att man i 2015 för första gången någonsin sålde mer än 500 000 bilar.

– Med nio månader av året avklarat kan jag med självförtroende säga att vi är på väg mot ytterligare ett rekordår när det gäller försäljning, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.

Kina och USA går starkt

Försäljningsmässigt var det Kina som stack iväg i september, men sett till året hittills är det i USA som Volvo har sina största framgångar. I Sverige ser det dock inte lika  ljust ut.

Volvo som ”alltid” varit det mest sålda märket har nu i tre månader fått se sig slagna av värsta rivalen VW och i september backade märket 5,3 procent. Detta på en i övrigt urstark bilmarknad.

Skälet till tappet går dock att förklara med Volvos generationsskifte. Trotjänaren V70 slutade man bygga innan sommaren – och tar tid att få ordning på allt för att komma upp i tempo med nya 90-bilarna.

Därtill är det även otroligt viktigt för tillverkaren att få ut S/V90 bilar i andra delar av världen – Volvo är ju numera en global premiumtillverkare…

  Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln