Kolla hit: Här är Volvos nya bilar

Uppdaterad 2016-05-19 | Publicerad 2016-05-18

Visar upp ”XC40” samt koncept ”40.2”

Så här ser Volvos nya bilar ut.

Under onsdagen ryckte tillverkaren skynket av två nya modeller.

– Den ena visar en idé av hur en kompakt suv ser ut, den andra kallar vi kort och gott för "Concept 2", säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Ledigt, glatt och självsäkert, det var en optimistisk Volvo-vd som under onsdagen mötte världspressen på hemmaplan i Göteborg.

Skälet till sammankomsten var premiärvisningen av hur de mindre, men ack så viktiga, bilarna från tillverkaren kan se ut. Det samt att berätta att nu satsas det på elektrifiering för hela slanten.

– Det här är en viktig del i våra planer för att vi ska nå målet om 800 000 bilar 2020 och 2025 ska vi ha en miljon elektriferade bilar ute, säger Håkan Samuelsson.

35 mil på en laddning

Plattformen som kallas för CMA, är utvecklad för Volvos mindre bilar och den är framtagen tillsammans med Geely. Dock vill man från Volvohåll vara tydlig med att de har varit teknikledande och att den från början till slut är äkta Volvo.

Precis som den större plattformen som 90-serien (S90/V90/XC90) använder är den från grunden utvecklad med målet att det ska gå att bygga elbilar på den – och elbilarna kommer. 2019 kommer den första baserad på den större plattformen, men sen kommer alltså även en bil byggd på den mindre. Tidsmässigt är man lite diffusa men säger att ”den kommer kort efter” vilket torde betyda 2020-2021. Därtill avslöjar Volvo att målet är att den mindre elbilen åtminstone ska ha en räckvidd på 35 mil.

En XC40 och en...?

Men det var inte bara prat om elbilar och ”20-talet”. På plats hade man även två koncept.

De två bilarna som visades var en tydlig "xc40" samt en mer svårdefinierad modell som var lite blandning av flera segment. Koncept ”40.2” som bilen kallas är lyft samt har plastdetaljer á la xc-bilarna, vilket bryter av mot den slanka silhuetten. Därtill har den svärtade A-stolpar och en halvkombilucka som känns mer Saab än Volvo. Den ser definitivt annorlunda ut, men för den delen inte helt obekväm i sin lite udda design.

Bilen har även många läckra detaljer, såsom signaturljusen Tors hammare som vuxit ur strålkastarna, grillen utan ram samt den i övrigt härliga fronten. Och även om man från Volvos håll säger att en sedan i 40-familjen är aktuellt än, är man ivriga över att få höra reaktioner på bilen.

Det förstnämnda konceptet, bilen som förevisar Xc40 är tydligare. Här är man ganska produktionsnära och det bör man vara med tanke på att den ska lanseras om ett år.

Eller som marknadsdirektören Björn Amvall berättade: ”De som köper en Volvo 40-serie vill inte ha en billigare version av sin pappas bil, eller vanliga bil i en ny smak – de vill ha något helt nytt”.

Det kommer bli spännande att se hur de färdiga bilarna blir, men dömt av reaktionerna från de närvarande verkar det som att Volvo är på rätt spår.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln