Så klarar din bil vinterkylan bäst

Uppdaterad 2018-01-18 | Publicerad 2017-11-14

Vinterkylan kan spela din bil många spratt.

Vinterväder och minusgrader.
Vinterdäck på.
Snö och kyla kan bli rejält kostsam för dig och bilen.
Här är tolv tips hur bilen bäst klarar vintern.

Vintern kan bli kostsam för bilägaren. Det lönar sig att vårda bilen lite extra under vintern.

Tolv heta tips

• Vinterdäck i bra skick

Lägg dig vinn om att däcken är i bra skick för optimalt väggrepp. Kontrollera status och slitage på vinterdäcken innan du byter. Finns ofta bra erbjudanden på vinterdäck. Snåla inte med säkerheten.

• Kontrollera glykolen

Utan rätt mängd glykol i kylarvätskan kan kylsystemet både frysa och rosta. Vilket kan bli mycket kostsamt. I bilens instruktionsbok finns uppgift om nivån på din modell. Låna en glykoltestare på macken eller be en verkstad titta. Tar några få minuter

• Ha koll på spolarvätskan

Viktigt att spolarvätskan fungerar. Olika sorter tål olika mycket kyla. Använd rätt sort. Färdigblandad spolvätska klarar ofta temperatur ner till -18 grader. Spola länge när du fyller på ny vätska så inte den gamla och eventuellt svagare finns kvar. För om den fortfarande finns kvar kan det ändå frysa i slangar och rör.

• Kontrollera all belysning

Kolla lamporna. Byt glödlampor och polera plasthöljet på strålkastarna om det är repigt eller matt.

Håll koll på batteriet

• Smörj dörrar

Applicera silikonspray på tätningslister runt dörrarna så de inte fryser fast. Glöm inte bakluckan. Listerna blir mjukare och dörrarna fryser inte igen.

• Smörj lås

Smörj låsen. Även om du använder fjärrkontroll är det bra att smörja låsen. Inte minst om fjärrkontrollen fallerar och du måste använda nyckelhålett. Läs i bilens manual hur du låser upp bilen om batteriet har laddats ur.

• Ladda eller byt batteriet

Ju lägre temperatur desto mindre orkar bilbatteri. Åker du mycket korta sträckor och brassar på med värme och fläktar ökar risken för att batteriet inte hinner ladda upp. Är batteriet gammalt kan det vara läge att byta till ett nytt.

Rena rutor

• Undvik imma på rutan

Undvik att dra in snö i bilen. Så slipper du fukt och imma på rutorna som är irriterande och farligt. Kupé- eller bränslevärmare trycker ut fukten. Eller låt bilen stå i varmgarage med en ruta öppen. Immar rutorna igen i alla fall? Sätt på luftkonditioneringen så torkar imman. Se till att du inte ställt ventilationsreglaget på ”recirkulation” för då blir det svårt.

• Byt vindrutetorkare

Vindrutetorkarna slits fortare när det är kallt. Så byt dem i tid för när de blir slitna lämnar de också ränder på rutan. Smuts i gamla torkarblad kan också innebära repor i vindrutan.

• Rengör rutorna – på båda sidor

Att skrapa bort snö och is på rutornas utsida är självklart. Här Men kom ihåg att putsa rutorna även invändigt – viktigt inte minst vintertid då vi kör mycket i mörker och sikten är extra viktig. Rena glas minskar också problemen med imma invändigt.

• Snöborste, isskrapa och skyffel

Självklara detaljer. Och inför vinterresan kan en pet-flaska med sand, startkablar, ficklampa, varma filtar och en mindre skyffel vara bra att ha.

• Rengör bilen

Vinterväderleken, med vägsalt och smuts, sliter extra hårt på lacken. En rengjord och gärna vaxad bil mår bättre och rostar mindre.

Reflexväst, varningstriangel och första-hjälpen-låda bör förstås alltid finnas med i bilen.

Följ ämnen i artikeln