Bussiga klubben

En familjebuss är drömmen för många barn­familjer. Smidig att köra, trevlig att åka i och med plats för sju personer – ofta utan att dra mer bränsle än en bil i Golfklassen. Vi tog ut nya Opel Zafira för ett funktionstest mot VW Touran, Chevrolet Orlando och Citroën Grand C4 Picasso.

Jag gillar funktionella bilar. Det spelar ingen större roll om det handlar om sportbilar eller terrängbilar, huvudsaken är att de är bra på sin uppgift. Men få bilar är så funktionella som moderna familjebussar. De är i allmänhet lättare att parkera än en klassisk kombi, för de är kortare och föraren har bättre sikt från sin höga sittposition, och de rymmer mer eftersom de bygger på höjden. Du kan fälla upp två extrasäten ur bagaget när det är skolutflykt och gömma dem igen när du ska storhandla. Och alla sitter högre och har bättre utsikt, barn gillar sånt – och jag också.

Högre sits är för övrigt skönt när man ska i och ur bilen också, särskilt om man, som jag, råkat vrida knät ur led när benet fastnade i snön under ett snöbollskrig.

Riktigt snåla

De här höga rymliga familjelastarna är dessutom riktigt snåla. De flesta klarar sig under halvlitern om man kör lugnt och inte ens den törstigaste bilen i testet, Chevrolet Orlando drar särskilt mycket bränsle.

Läs mer om de kompakta familjebussarna som trollar med utrymmen – och den lite otippade vinnaren.