Fjällexpressen

Publicerad 2013-02-08

Johannes Collin tar Porsche 911 4S till skidbacken

En av världens bästa sportbilar blir ännu bättre med takbox. Porsche 911 Carrera 4S är en bil som passar lika bra utanför casinot i Monaco som på Åre torg men den är mer än bara en posör. Det är en sportbil med riktigt bra vinteregenskaper, en racer som inte räds snöstorm och bitande kyla.

Det hörs ett ylande över myrarna bort mot Hyktaberget. Några strörenar tittar upp från laven under snön, frustar och ser sig oroligt omkring. En renskötare bort åt Fånån får en bekymrad min och en hundägare i Harrsjön tar snabbt in sin hund i stugvärmen.

Det är en kristallklar natt, månen lyser över skogen och det är så kallt att snön knarrar under skorna när han går ut till hundgården.

Så hörs ylandet igen. Det kommer närmare, snabbt. Den som trodde att skönsången från Porsches boxermotorer hade fått ge vika för modern teknik kan andas ut, nya Porsche 911 Carrera 4S låter helt fantastiskt, särskilt med sportavgassystem och knappen med de två avgasrören intryckt. Då öppnas spjällen i avgasröret, motorn andas lättare och skön sång strömmar ur piporna där bak. Ett motorljud som när motorn varvas rejält låter mer djuriskt än mekaniskt.

Påkostad fyrhjulsdrift

Sportbilar och vinter hör sällan ihop och vanliga bakhjulsdrivna Porsche 911 som heter Carrera S är inget vidare i vinterföre. Med fyrhjulsdrift blir 911 en av få sportbilar du med glädje kan använda året om. Jämfört med Carrera S förlorar Carrera 4S en aning i ­acceleration och en aning i toppfart och känner man efter riktigt noga är den bakhjulsdrivna versionen en gnutta alertare på racerbanan. Men förutom prisskillnaden (fyrhjulsdriften kostar nästan 70 000 kronor) är det få som kommer att märka av Carrera 4S:s nackdelar. Desto tydligare är fördelarna, med lugnare vägegen­skaper på torr asfalt, mycket lugnare beteende på våt asfalt och skillnaden på snö och is går knappt att beskriva.

På E4 norrut häromdagen snöade det lätt, någon centimeter slask täckte omkörningsfilen och folk gjorde som de gärna gör då, ligger i en enda lång kö i högerfilen med fem meter mellan bilarna.

Men det är en bil som utmärker sig, dels för att den kör om och kanske framförallt för att det är en röd Porsche med takbox som gör det. Blotta tanken hade varit skrämmande, ja, nära omöjligt, med en Carrera S men den här bilen är klippstadig. I jämn fart på torr asfalt är Carrera 4S bakhjulsdriven men så fort elektroniken känner av att det är halt, och det gör den innan du hunnit märka det själv, förs kraft över till framhjulen. Den som har sinnesnärvaro kan se på en display hur kraften åker fram och tillbaka mellan axlarna. Och eftersom Porsches fyrhjulsdrift är påkostad fungerar det riktigt bra.

Någon enstaka gång blir systemet förvirrat och skickar lite för mycket kraft till framhjulen så att bilen understyr men ögonblicket senare har tekniken upptäckt misstaget och bilen styr fint igen.

Utrustad med breda vinterdäck av autobahntyp är min testbil tyvärr inte så bra som den hade kunnat vara. Visst, på asfalt och blöt asfalt biter däcken bra men på snö, is och slask är det sämre och alldeles särdeles usla är däcken på några centimeter kallsnö. Man riktigt känner hur bilen surfar uppe på snön. Även då, i sämsta tänkbara förhållande är 911 Carrera 4S förvånansvärt trygg och stabil. Visst, med 400 hästkrafter är det lätt att man ­gasar lite för mycket men fyrhjulsdriften och antisladd­systemet ser ändå till att jag kommer dit jag ska.

Fin styrning

Utan lössnö fungerar de breda däcken betydligt bättre och med antisladdsystemet urkopplat är ­bilen fortfarande lika lättkörd men nu gället det verkligen att vara på sin vakt för däcken spinner lös på ett ögonblick. Den fina styrningen och draghjälpen från framhjulen gör att du kan låta bilen sladda ut med rumpan och hålla kvar sladden. Lugnt, fint och kontrollerat.

Jag kan inte låta bli att fantisera om hur rolig och bra den här bilen hade varit med lite smalare dubbdäck.

”Blir det någon värme i den?”, frågar flera personer. Kanske lever de kvar i tron att Porsche fortfarande har luftkylda motorer och i bästa fall en Eberspächer som värmekälla. Det är inga problem med värmen i modern Porsche, det finns till och med stolvärme. Fattas annat i en bil som är som gjord för en weekendtrip till Verbier eller Åre. Det enda som egentligen är till bilens nackdel på skidresan är utrymmet. Pjäxor och någon väska ryms i det ganska stora bagagerumshålet under fram­huven och i baksätet, som ändå är för litet för att kunna användas till något vettigt, ryms en hel del. Bästa sättet att få med skidor och stavar är på takräcke eller ännu hellre i takbox. Och allvarligt, det är få saker som är så coola som en sportbil med takräcke!

Onödiga hästkrafter

Porsches original-takräcke kostar nästan 5 000 kronor och takboxen 7 000 kronor! Det kostar att ligga på topp …

Men med tanke på att de flesta utrustar sina 911:or för i runda slängar 100 000 kronor så lär knappast någon, med behov av takbox, avstå på grund av pengarna.

Det man däremot kan avstå är S:et på bakluckan. Utan S har 911 350 hästar som räcker mer än väl och utan S är bilen dessutom 140 000 kronor billigare.

Se filmen från Porsche-testet på vår
Facebook-sida

Följ ämnen i artikeln