Teslas supersuv har stora kvalitetsbrister

Publicerad 2016-04-22

Ägare vittnar om problemen: ”Är en besvikelse”

Teslas suv Model X har hyllats stort. Men tydligt är att den även dras med en hel del kvalitetsbrister.

”Det är en besvikelse. Man har lagt så mycket pengar… och så går det inte ens att öppna dörrarna”, säger en ägare.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Tidigare i månaden var Tesla tvungna att återkalla nya suven Model X. Detta då tredje radens säten kunde ”fällas ihop” vid en kollision.

Men det är absolut inte det enda felet som ägare av bilen har fått dras med. Wall Street Journal rapporterar att flera köpare drabbats av flera irriterande fel.

En kvinna tidningen pratat med hade bara haft bilen ett par dagar innan problem uppenbarade sig. Hon skulle köra sina barn till skolan – och dörrarna vägrade öppnas.

”Det är en besvikelse. Man har lagt så mycket pengar… och så går det inte ens att öppna dörrarna”, säger hon till tidningen.

Kritiskt med kvalitetskontroll

Amerikanska Consumer Reports har också publicerat en längre artikel som belyser ägarproblemen med Model X. Där beskrivs det att falkvingedörrarna istället vägrade att stängas, därtill så har ägare haft problem med att den stora infotainmentskärmen hängt sig.

Sajten Techcrunch har även de pratat med en ägare som upplever en hel radda med fel på sin bil. Bland annat med att dörrarna inte går att stänga.

”Jag kan manuellt stånga den, men dörrspärren går inte i”, säger ägaren till sajten. Samme ägare har även upplevt att dörrar vägrar att öppnas, samt att parkeringsbromsen huggit in varannan meter.

”Det är verkligen en påminnelse om att kvalitetskontroll, när det kommer till människans mobilitet och säkerhet, är kritisk” säger han till Techcrunch.

Löser problemen snabbt

Teslas aktie har sedan problemen uppdagade dalat något och tillverkaren har i ett uttalande sagt att det varit vissa problem med bilen.

”Vi har meddelats om vissa problem med tidigt byggda Model X, men dessa är inte utbredda och vi arbetar nära alla drabbade ägare för att kunna svara snabbt och proaktivt på deras problem”, säger en talesperson till tidningen Consumer Reports.

Det är inte första gången som Tesla sågas för taskig kvalitet, dock påpekar tidningen att tillverkaren dels är väldigt snabb på att åtgärda problem samt att de inte är ensamma om att ha kvalitetsbrister på nya produkter.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln