Peugeots svar på 9-3 och S60

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-12-22

Nya chassit kan göra 407 till ett starkt hot i mellanklassen

Peugeots helt nya mellanklassare 407 är produktionsklar.

Den premiärvisas på Genèvesalongen i mars.

Den får ett avancerat chassi som sägs ge bättre väghållning och komfort än föregångaren 406.

Storleksmässigt går 407 i samma klass som Volvo S60, Saab 9-3, Ford Mondeo och Toyota Avensis.

En vridstyv kaross och ett chassi ska ge bättre väggrepp, körkänsla och aktiv säkerhet. Hjulupphängningarna är helt nya konstruktioner som till stor del består av aluminium. Bakaxeln har nästan liggande stötdämpare, som inkräktar minimalt på bagageutrymmet.

Till säkerheten bidrar ett utvecklat antisladdsystem, låsningsfria bromsar, panikbromsassistans och elektronisk bromskraftsfördelning. Sju krockkuddar är standard, som tillval finns sidokrockkuddar även till baksätet. En kudde nedtill på rattstången är till för att skydda förarens ben.

Det blir fyra bensinmotorer och tre dieslar på 117-211 hästkrafter.

" men det är lågt i tak

407-kupén är rymlig på bredden, och benutrymmet bak räcker bra. Men takhöjden är begränsad - personer på 180 cm snuddar taket. Mellan framstolarna finns stuvfack, handskfacket med kylning rymmer en 1,5-litersflaska. Upptill på mittkonsolen finns en bred bildskärm, som bland annat informerar om klimatanläggningens inställningar. Automatisk luftkonditionering är standard och friskluften tas in via ett pollenfilter som ger extra hög reningsgrad.

407 börjar säljas som fyradörrars sedan i april 2004, och följs strax därefter av kombin SW, som har större delen av taket i glas. Svensk premiär blir det i maj/juni. Priserna är ännu inte fastställda.

407 får ett bättre chassi. Det ska betyda bättre väghållning än föregångaren 406.

Peugeot 407 2,0

Björn Bergman

Följ ämnen i artikeln