Avgastester på både apor och människor

Av: 

TT

Stefan Hesserud Persson

Var så god och andas? Såväl apor som människor har fått andas avgaser som ett led i de tyska biljättarnas forskning.
Var så god och andas? Såväl apor som människor har fått andas avgaser som ett led i de tyska biljättarnas forskning.

Dieselbilar

De tyska biljättarna BMW, Daimler och Volkswagen har dragits in i en ny dieselskandal, den här gången med såväl människor som apor involverade.

De tyska medierna Süddeutsche Zeitung och Stuttgarter Zeitung har läst en rapport från EUGT, ett forskningsorgan som finansierades av bland andra BMW, Daimler och Volkswagen.

Där framgår att man under perioden 2012–15, för att kartlägga avgasers farlighet, använde sig av ett 20-tal försökspersoner i Aachen. De fick inandas kväveoxid, en giftig gas som bland annat finns i dieselavgaser.

Tar avstånd

Uppgifterna kommer bara ett par dagar efter att The New York Times avslöjat att EUGT 2014 låtit stänga in apor i ett lufttätt rum i Albuquerque. Djuren hölls lugna med hjälp av tecknade tv-serier, samtidigt som avgaser från en dieseldriven Volkswagen Beetle pumpades in i rummet.

Syftet ska enligt tidningen ha varit att visa att diesel inte är så farligt.

Alla tre biljättarna tar nu avstånd från EUGT, som numera är nedlagt, och dess metoder.

"Jag kommer att göra allt i min makt för att säkerställa att detta utreds i detalj", förklarar VW:s styrelseordförande Hans Dieter Pötsch i ett pressmeddelande.

”Måste ställas till svars”

"Vemhelst som är ansvarig för detta måste självfallet ställas till svars".

Daimler säger sig vara skakat, och har inlett en utredning av hur det hela kunnat få hända.

Den tyska regeringen reagerar kraftfullt på uppgifterna.

– Dessa tester på apor eller till och med människor är inte på något sätt etiskt försvarbara och reser många kritiska frågor om de som ligger bakom testen, sa Steffen Seiberth, regeringens talesperson, vid en presskonferens i Berlin på måndagen, rapporterar Reuters.

Miljöministern: ”Motbjudande”

Tysklands miljöminister Barbara Hendricks skräder inte med orden.

– Vad som kommit fram så här långt är motbjudande, säger hon enligt Deutsche Welle.

Avslöjandena lägger sten på börda för den tyska bilindustrin. I synnerhet Volkswagen har ju varit huvudfokus i "dieselgate"-skandalen i flera år nu.

VW avslöjades 2015 ha fuskat med utsläppstester för mer än elva miljoner bilar, för att de skulle verka som att de släppte ut mindre avgaser än vad som egentligen skedde.

Skandalen spred sig från USA till Europa och resten av världen, och bilföretagen har hittills tvingats avsätta hundratals miljarder för rättsprocesser och återkallanden av fordon.

ANNONS

Den som vet mest vinner mest! Kvällens hetaste spelobjekt hittar du på Oddset. Nu med betbuilder och cash-outfunktion. Till Oddset. Spel från AB Svenska Spel. Åldersgräns 18 år. Stodlinjen.se

Extern länk från Svenska Spel Sport & Casino AB

Till Oddset

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Dieselbilar

LÄS VIDARE

Snart kan diesel bli förbjudet

ÄMNEN I ARTIKELN

Dieselbilar

Miljöfrågor

Volkswagen

Daimler

BMW

MER OM MIN BIL

VW-chef stängs av efter apskandalen

Så säger partierna om miljözonerna

Nu fattas beslut om tyskt dieselförbud

13 frågor och svar om nya miljözonerna

Snart kan diesel bli förbjudet

Regeringen: Då fattar vi beslut om miljözoner

Tyskland röstade ja – till dieselförbud

Tusentals bilar bannlysta – så blir nästa steg

Regeringen: Vi kunde ha varit ännu tuffare

Så köper du bil bäst under knepiga 2018

”Kanske den bästa modellen någonsin”

Robert Collins 7 ’bevis’: Därför hatar Miljöpartiet bilen

TEST: Volkswagen ID.4 GTX – så bra är den

Så blir framtidens trängselskatt: ”Vissa bilar ska prisas ut”

TEST: Så bra är VW:s nya cabriolet T-Roc

Lista: Elbilarna som INTE klarar tunga släpvagnar

Bilen har orsakat över 300 bränder

TEST: Så bra är nya Skoda Fabia TSI 1,0 Style

Bästa fynden för 50- och 100 000 kronor

Stort begtest av familjebussar – här är bästa köpet

Bilprovningen: ”Släpper igenom i princip allt”

Expertens råd om succé-elbilen: Köp inte

10 bilar i test: Så bra är pekskärmarna

Test: Så bra är nya Kia E-Soul: ”Enorm kraft”