Volvo V50 2,0D: Knattervolvon

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-11-29

Ingen kan ta miste på att det är en diesel

Provkört. Det skorrar till, knattrar och fortsätter att knattra. Ingen tar miste på att Volvo V50 med modellbeteckningen 2,0D är en diesel. Men låg förbrukning och full kraft i mellanregistret gör nya dieselvolvon till ett intressant alternativ.

Biljournalister brukar gilla motorer med "spets". Det är såna som slumrar sött ända upp mot varvräknarens rödmarkering, men som plötsligt vaknar till med ursinnig kraft ögonblicket innan det är dags att växla upp.

Vanligt folk varvar sällan så långt, de puttrar fram på låga varv och uppskattar om bilen orkar med en omkörning utan att behöva växla ner till trean.

Sjätte växeln - en moderpryl

Moderna dieselmotorer är just så. De är visserligen klena direkt från tomgång men orken kommer strax och motorerna är som bäst mellan 2000 och 3000 varv, just där man vill ha kraften.

Nya V50-dieseln har sex växlar framåt, enligt tidens mode, men skulle klara sig bra med fem. På landsväg behöver man sällan lämna den högsta växeln men i stan är den sjätte växeln lite för hög, motorn får för lågt varv och tappar orken.

Omkörningar på landsväg går blixtrande snabbt på de högsta växlarna. Turbon har en snurra med variabel geometri vilket innebär att motorn svarar nästan direkt på gas, utan irriterande turbofördröjning.

Volvo har fått mycket beröm för sina femcylindriga dieselmotorer, utvecklade i Göteborg och tilverkade i Skövde. I S40 och V50 är dieslarna fyrcylindriga och tillverkade av Peugeot/Citroën för Ford-koncernen. Det handlar om samma motorer som i Peugeot 307 och Citroën C4.

Och partikelfilter är standard.

Men Volvo har gjort egna anpass-ningar. Som tillsatsvärmen, en mycket effektiv svensk konstruktion.

Smart med extravärme

Eftersom dieselmotorer är så bränsle-effektiva blir det allt för lite spillvärme för att värma kupén. Därför måste man använda en liten dieseldriven extra kupévärmare. Såna har i princip alla moderna dieselbilar, men mer eller mindre kraftfulla.

I Volvon kommer värmen direkt och i rikliga mängder. En finess är att tillsatsvärmen slås ifrån automatiskt när bränslenivån i tanken blir för låg.

Då blir det lite kallare i bilen, men man kommer fram till nästa mack. Bra när jag provkörde i Lappland och termometern visade minusgrader samtidigt som bilen varnade för soppatorsk.

Jämfört med Volvos egna, silkeslena, dieslar är det mycket vibrationer och knatter.

Fakta Volvo V50 2,0D

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln