"Svenskbilen" som får toppbetyg i krocktest

Uppdaterad 2013-10-01 | Publicerad 2013-09-26

Saab-ingenjörer bakom kineiska märket Qoros

Foto: EURO NCAP

Den enes död, den andres bröd.

Eller hur ska man tolka det kinesiska märket Qoros som får högsta betyg av Euro Ncap.

Bakom succén står svenska ingenjörer från Saab.

Roger Malkusson har över 20 år på Saab och General Motors. Nu vd på Qoros.

Kinesiska märken har år efter år fått urusla resultat i europeiska krocktester där många dömts ut som dödsfällor. Men nu har det blivit ändring på den saken. Nya märket Qoros har testats av Euro Ncap och får ett av de högsta betyg som någonsin utdelats av testorganisationen.

Sedan-modellen Qoros 3 får 88% i totalbetyg, vilket innebär fem stjärnor.

Qoros 3 Sedan uppnår bästa resultat i samtliga av de fyra områdena som Euro Ncap testar och har den övergripande bästa prestandan av alla de fordon som bedömts år 2013 så här långt.

– Qoros 3 Sedan har belönats med fem stjärnor och bevisat att den erbjuder den säkraste prestanda som någonsin testats på Euro NCAP, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP.

– Vi har arbetat mot det här resultatet i många år. Vårt säkerhetsteam består av experter från många olika länder och vi har fokuserat våra ansträngningar på att leverera en genomgående välutvecklad bil som får maximala säkerhetspoäng. Vi är mycket stolta över att ha uppnått högsta betyg av fem stjärnor, säger Roger Malkusson, vd och ansvarig för den tekniska utvecklingen.

"Bygger på tänk från Saab"

Med experter från olika länder ska man läsa in svenska ingenjörer, med bakgrund både hos Volvo men framför allt Saab. Av cirka 800 anställda kommer runt 25 från Sverige, och det är framför allt på ingenjörs- och tekniksidan.

– Krocksäkerheten bygger på tänk från Saab så det finns inte i vår värld att vi får annat än full pott, sade Roger Malkusson till TT.

Som första kinesiska märke har alltså Qoros vänt trenden och visar att man kan bygga säkra bilar – men framför allt är det så klart en enorm framgång för märket självt och viktigt för att ett ungt bilmärke ska kunna häva sig – både i Kina och internationellt. Men den kinesiska biltillverkningen kommer definitivt att bli ett bekymmer för västerländska märken i framtiden.

Prioriterar Kina först

Märket har än så länge bara den testade modellen, en sedan-modell, och fokuserar för tillfället bara på Kina. När märket tagit fram fler modeller, som suvar, börjar man rikta sig mot Europa och resten av världen. På den kinesiska marknaden vill man bara mäta sig med finbilar från Europa, som VW, Volvo och BMW.

Förutom säkerheten satsar Qoros på infotainment. En iPad för bilen är nämligen stekhett på den kinesiska bilmarknaden.

– Den kinesiske köparen vill idag bara ha touchscreens, säger Eric Geers på Qoros till Aftonbladet.

Därför har man tagit fram stora skärmar som egentligen bara återfinns i riktiga premiumbilar, som Mercedes och BMW.

Följ ämnen i artikeln