Nya BMW:n retar upp tyskar

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2001-11-07

Nya 7-serie är proppfull av finesser. Robert Collin har provkört

ROM. Där byn med sin söndertrasade asfalt upphör och den vindlande bergsvägen fortsätter ställer jag om chassit till sportläget.

Komfortjätten BMW 745 förvandlas sekundsnabbt till en vägkramare.

De smala bergsvägarna öster om Rom är egentligen alldeles för små för den drygt fem meter långa och 190 cm breda bilen. Men köregenskaperna är så övertygande att serpentinvägen gärna får fortsätta i evighet.

De aktiva krängningshämmarna ser till att bilen inte lutar i kurvorna. Det gör att de breda 19-tumsdäcken har största tänkbara yta mot asfalten. Inte förrän greppet håller på att ta slut börjar bilen luta en aning. Det ger föraren en varningssignal innan bakhjulen släpper och far i väg i en sladdunge. Ögonblicket därpå går det elektroniska antisladdsystemet in mjukt och fint och sätter bilen på rätt spår igen.

Motorn drar mindre bensin

Med stötdämparna i det styvare läget påverkas också styrservon som blir tyngre och ger en mer direkt känsla.

Motorn är den välkända V8:n på 4,4 liter men nu omarbetad in i grunden med bland annat tekniska märkvärdigheter som ”dubbel-vanos” och ”valvetronic”.

Dubbelvanos är BMW:s system med variabla ventiltider både för insugs- och avgasventilerna. Valvetronic är den nya bränslebesparande teknik som bygger på att ventilerna dessutom öppnar olika mycket beroende på belastning.

Motorn kan ”andas” bättre vid låg belastning och drar därmed mindre bensin.

Närmare bestämt 14 procent mindre, enligt fabriken, trots att effekten samtidigt höjts med lika många procent. 333 hk och 1,09 liter milen.

”iDrive” väljer funktioner

En längre period har antalet knappar och reglage varit ett mått på bilens teknikinnehåll. Nu inför BMW ”iDrive” där föraren med ett enda reglage kan välja olika funktioner.

På den plats där tillverkarna under alla år placerat växelspaken har BMW nu ersatt fallosen med en mus.

Retar tyska journalister

Växelväljaren till den sexväxlade automatlådan ser ut som en blinkerspak och sitter på rattstången medan musen mellan framstolarna styr allt från klimatkontrollen och cd-växlaren till chassiinställningen och navigationssystemet.

Precis som med datorn hemma tar det ett tag innan iDrive, som utläses IntuitiveDrive, sitter naturligt, men redan efter att par timmars körning börjar musen kännas hemtam.

Formgivningen är helt ny vilket har retat upp de tyska biljournalisterna.

Designavdelningen på BMW anade att det skulle bli bråk men formspråket är en del i en ny strategi: I fortsättningen ska en BMW-modell gå att skilja från en annan. Hittills har 7-serie varit förvillande lik den lite mindre 5-serie. Slut på det nu.

När nya 5-serie kommer om drygt ett år blir det väl nytt bråk. Men sen kommer de konservativa tyskarna vänja sig, hoppas man på BMW. Själv tycker jag att nya 7-serie är riktigt snygg.

BMW 745

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln