Rolls-Royce – lyx med ny kraft

Publicerad 2013-03-18

Brittisk lyx med stort L säljer som aldrig förr, krisen till trots.

Rolls-Royce har ett rekordår bakom sig och kommer nu med en bil som ger privatchauffören ledigt.

– Jag vill hellre ha glastak än stjärnhimmel.

Säger mannen som just satt sig bakom ratten på Rolls-Royce nya kupémodell, Wraith. Kanske blir det också initialerna insydda i det läderklädda nackstödet? Eller en företagslogga i den lena träpanelen som täcker de breda bakåtsvängande dörrarna?

Rolls-Royce kunder vill gärna ha en unik bil. Och de är beredda att betala för det. Trots en prislapp som börjar på 2,5 miljoner kronor före skatt blir kunderna bara fler och fler.

Inte en fläck

Rolls-Royce har inte under sin 108-åriga historia sålt så många bilar som i fjol. Nästan 3 600 lyxåk rullade ut från fabriken i engelska Goodwood. På den hårt pressade Europamarknaden ökade försäljningen runt 20 procent.

Sämre tider kan till och med gynna Rolls-Royce när förmöget folk vill lägga pengarna på något beständigt.

– De som köper en Rolls-Royce ser det ofta som en investering, säger Frank Tiemann, informationsansvarig för Rolls-Royce i Europa.

Endast några personer i taget släpps in i Rolls-Royce monter på bilsalongen i Genève som mitt i mässans kvalmighet andas sval sofistikerad lyx. Så fort någon tagit i en bildörr eller ett handtag kommer personal fram och putsar och polerar.

Med en kraftig V 12 motor och 632 hästkrafter är Wraith den starkaste och snabbaste Rollsen hittills. Den bygger på modellen Ghost, som kallats baby-Rolls, för att den är mindre än mäktiga Phantom.

Först i slutet av året ska Wraith börja att levereras, men under Genèvemässan som nyligen avslutades, lämnade flera kunder deposition för att försäkra sig om ett exemplar.

Skotsk styrka

Lyxbilstillverkaren har tidigare inte brytt sig så mycket om hästkrafter, men nu är det kraftfullheten som betonas. Och körglädjen.

Wraith, som är skotsk dialekt för en mystisk kraft, ska vara så kul att köra att ägaren vill ratta på egen hand. Inte sitta i baksätet och sippa på en drink medan privatchauffören styr fram.

– Man tar sin Wraith när man vill ha en bekväm färd, men ändå rolig. Slipsen och kavajen åker av och man kanske tar med familjen till någon bergsby, säger Frank Tiemann och får själv något drömmande i blicken.

Störst sug efter Rolls-Royce finns i USA. Men Kina kommer starkt. Tredje största marknad är Storbritannien som fortsätter att vara ett Rolls-Roycefäste där kungafamiljen gärna väljer att färdas i en Rolls.

Tio år med BMW

Bäst säljer den mindre modellen Ghost som står för 75 procent. Fortfarande är Rolls-Royce ett märke som domineras av manliga köpare. Men lanseringen av Ghost för fyra år sedan har fått fler kvinnor intresserade.

De svåra åren i slutet av 1990-talet känns fjärran. När andra biltillverkare tvingats till nedskärningar de senaste åren har Rolls-Royce i stället ökat antalet anställda sedan 2008. Att tyska BMW-koncernen 2003 köpte Rolls-Royce har inneburit ett lyft. Lönsamheten har ökat, inte minst eftersom man kunnat dela på teknik.

– Vi har fått tillgång till BMW:s ingenjörskonst. Samtidigt har BMW en djup förståelse för vårt varumärke, säger Frank Tiemann.

TT

Följ ämnen i artikeln