Toppbetyg för V60 i Euro NCAP

Uppdaterad 2011-05-31 | Publicerad 2011-05-25

Volvo V60 fick toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP:s test.

Modellen nådde bland annat 100 procent i kategorin ”Safety Assist”.

Volvos sportswagon är standardutrustad med City Safety. Systemet som automatiskt bromsar för hinder, exempelvis stillastående bilar, har redan tidigare belönats av Euro NCAP – nu har den europeiska institutionen för krocksäkerhet testat Volvo V60. Modellen fick Euro NCAP:s toppbetyg, fem stjärnor.

Bland Volvons övriga standardutrustning finns DSTC – elektronisk stabiliseringsteknik som förhindrar sladdar och hjulspinn, samt bältespåminnare och förarinställd hastighetsbegränsning. Sammantaget innebar detta att Volvo V60 uppnådde 100 procent i Euro NCAP:s kategori ”Safety Assist”.

Hur ser din drömbil ut? Testa här – bygg efter eget huvud.

Patenterad frontstruktur

Volvos patenterade frontstruktur med stora deformationszoner i olika typer av stål bidrar till att absorbera krockenergin. Den kompakta drivlinan är konstruerad för att bidra till att optimera deformationen. Frontstrukturens unika geometri och de längsgående stålbalkarna i dörrarna bidrar till att leda bort krockenergin från fronten till bilens bakända, vilket ytterligare bidrar till att minska påfrestningarna på passagerarna. En tvärbalk i stål under instrumentpanelen bidrar också till att hålla kupén intakt.

Olika system samverkar

Vid en kollision samverkar Volvos olika personsäkerhetssystem för att minska skadorna. Vid en kollision eller rundslagning aktiveras säkerhetsbälten med försträckare inom några tusendelar av en sekund. Framstolarnas bilbälten släpper sedan efter något så att passagerarna tas emot av krockkuddarna på ett kontrollerat sätt. Tvåstegskrockkuddarna hjälper till att optimera skyddet genom att anpassa uppblåsningsgraden beroende på hur kraftig kollisionen är. Förarens krockkudde interagerar också med deformationen av säkerhetsrattstången.

Testa här – bygg din egen drömbil.

Kuddar och gardiner

Sidokrockkuddar i framsätet minskar risken för allvarliga skador vid sidokollisioner. I en kollision eller rundslagning skyddar krockgardinerna huvudena på de åkande på ytterplatserna både i fram och baksäte. De hålls även uppblåsta under några sekunder för att ge skydd vid följdkrockar.

Volvos Whiplash Protection System är inbyggt i framsätena och minskar risken för whiplash-skador. Funktionen aktiveras vid en påkörning bakifrån med en viss kraft. Oberoende forskning har visat att WHIPS är ett av de mest effektiva systemen i världen och kan minska risken för långvariga skador med 50 procent.

Volvo