Världspremiär för nya Golf

Uppdaterad 2012-09-14 | Publicerad 2012-09-05

Första bilderna - till Sverige i november

Helt nya Volkswagen Golf presenteras på bilsalongen i Paris, men hade sin världspremiär i Berlin. Vi var där.

En ny Golf är ingenting Volkswagen tar lätt på. Det är företagets absolut viktigaste bil och var den tredje mest sålda bilen i Sverige förra året, endast slagen av två jättar - Volvo V70 och VW Passat. Totalt sålde VW förra året 914 000 exemplar. Därför blir premiären något alldeles extra. VW hyrde Neue Nationalgallerie i Berlin, vilket kan jämföras med att Volvo skulle visa nya V40 på Moderna museet i Stockholm, där bilen gjorde premiär igår. Och alla var där. Berlins borgmästare och, givetvis, hela VW:s ledning med koncernchefen Martin Winterkorn i spetsen. Till och med VW-legendaren Ferdinand Piëch. Det visar hur viktig Golf är för märket som vill vara störst i världen inom sex år. Och de är på god väg. Men det finns även moln på horisonten, vilket Winterkorn nämner på presentationen. Konkurrensen har blivit hårdare och Golfens försprång är inte längre lika stort, vad gäller försäljning. Och hotet kommer från ett nytt håll. Det är inte längre Ford, Toyota eller Peugeot som utmanar mest - det är koreanerna och framför allt Kia Ceed. Det märkte vi redan i somras när vi testade nya Ceed och Hyundai i30 mot Golf generation sex, där Golf fick se sig slagen. Det är inte bara i Sverige Ceed har gjort succé, utan också på VW:s hemmaplan Tyskland.

Större men lättare

Men hur blir då sjunde generationen Golf? Tja. Enkelt uttryckt: En Golf. Men det är inte så mycket kritik som ett konstaterande. Den är vad den är. Och varför ändra på ett vinnande koncept?

Sjunde generationens Golf är byggd på den nya plattformen MQB, samma som nya Audi A3. Plattformen i sig är en smärre revolution för VW-koncernen, inte fullt så intressant för bilköparen.

VW gjorde under premiären ett stort nummer av att bilen bantats med 100 kilo jämfört med föregångaren. Nya Golf är också 56 mm längre (4 255 mm) och 13 mm bredare (1 799 mm) än föregångaren, och det ger bättre kupéutrymmen, eftersom axelavståndet ökat med 59 mm till 2 637 mm.

Bilen är också förberedd för en mängd drivlinor och bränsletyper, från gas och el till laddhybrid.

"Evolution - inte revolution"

Designchefen Walter de Silva kommenterar utseendet så här:

– En av de bidragande orsakerna till Golfens succé är kontinuiteten: det finns bara en handfull bilar i världen som har en design som, precis som när det gäller Golf, har förfinats, finputsats och förädlats under årtionden, och på så sätt kommit att bli tidlös.

Tja, återigen är det på insidan revolutionen finns, som de Silva berättar för mig:

– Designen är evolution, revolutionen finns inuti.

Och det är trots allt en helt ny bil, så jag tror honom. Det har hänt massor och det ska bli spännande att köra nya Golf. Köra fick vi inte göra igår, första testet sker om ett par veckor. Och i november finns bilen i Sverige. Prismässigt säger VW i Sverige att det antagligen inte kommer att bli någon dramatisk skillnad mot idag.

Följ ämnen i artikeln