Tokigaste historierna – från bilprovningen

Uppdaterad 2018-03-05 | Publicerad 2015-06-01

3 riktiga rishögar vi minns: Hör historierna.

Foto: AP

Husvagnsmisärer, betongfyllda bilar och svällande gummislangar.

bilprovningen har man sett det mesta rulla in för besiktning.

– Ibland är fordonsägarna inte så kunniga i hur saker och ting ska repareras, berättar Morgan Isacsson för Aftonbladet Bil.

Bilprovningssexperten Morgan Isacsson. Foto: Svensk bilprovning

Morgan Isacsson arbetar som teknikkonsult på svensk bilprovning.

Han har varit med om över 100 000 besiktningar och kan om någon anses som experten inom området. Och historierna om de galenskaper som folk försökt få besiktigade är många. Personer som trott att de kunnat lura bilprovningen med ett par ”smarta” trix.

– Det är klart vi upptäcker sådana felaktiga reparationer vid besiktningen, berättar Morgan.

Sidobalken som var fylld med betong:

– Det kom in en person som gillade att fixa sina fordon själv. Det är klart man gör så för att spara pengar eller för att man tycker det är roligt att ”mecka” med bilen. Men den här killen hade fyllt hela den sönderrostade plåtbalken under dörren med betong. Det måste ha varit mycket jobb. Andra har lagat bärande balkar med papper och glasfiber som de sedan har färgat. Det är klart vi upptäcker sådana felaktiga reparationer vid besiktningen. Ibland är fordonsägarna inte så kunniga i hur saker och ting ska repareras på ett fackmannamässigt sätt, berättar Morgan.

Bromsledningen som var en ballong:

– En annan fordonsägare hade problem med rostiga bromledningar, det vill säga metallrören till bromsarna som bromsvätskan är i. De blir rostiga eftersom de är vanliga stålrör och detta hade även inträffat på den här ägarens bil. Så var det dags för besiktning och då hade ägaren valt att såga av röret och i stället ersätta den rostskadade delen med – en gummislang. Den började svälla som en ballong. Bromspedalen blev mycket svampig och mjuk. Det var visserligen tätt, men det var ett livsfarligt beslut. Han gjorde det inte för att lura oss, utan det var ren och skär okunskap. En hel del händer på grund av ren okunskap, menar Morgan Isacsson teknikkonsult på svensk bilprovning

Husvagnen som hade tur i oturen:

– Jag kommer ihåg när det kom in en bil med en husvagn i lastbilshallen. Den kom för en efterkontroll efter det att kulhandsken hade blivit underkänd vid den tidigare kontrollbesiktningen. Det visade sig att bilföraren hade kört flera mil till Bilprovningen, och i det här fallet var det var det mycket märkligt! Varför det? Jo, eftersom kulhandsken låg på bilens dragkula utan att vara fastlåst. Det visade sig att kulhandsken var felaktigt reparerad och därför kunde den inte öppnas och monteras på bilens dragkula på rätt sätt. Kultrycket på husvagnen var ovanligt högt och det gick nästan inte att lyfta av med handkraft. Det var det i kombination med att bilföraren troligtvis kört mycket försiktigt som gjorde att husvagnen inte hade ramlat av vid körningen till besiktningen! Det kan man kalla tur i oturen! Det är därför man måste komma på efterkontroll, vi måste kontrollera att felet åtgärdats och att det inte blivit några följdfel i samband med reparationen av den underkända komponenten, säger Morgan.

Följ ämnen i artikeln