Den sexiga miljöbilen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-12-04

Maximalt miljövänliga bilar måste inte vare tråkiga.

Men väldiga vätgastankar och bränslecellspaket har tidigare betytt höjda golv – och därmed också hög tyngdpunkt. Inte så läckert.

Honda FCX Concept visar att det inte behöver vara så.

FCX (Fuel Cell Experimental) väckte stor beundran på Tokyosalongen nyligen.

Här tar Honda flera stora steg mot ”den sexiga vätgasbilen”.

Mest iögonfallande: den låga, breda karossen (143 cm hög, 187 bred). Längden är 472 cm (som en Volvo V70) med hela 290 cm axelavstånd (15 cm längre än V70). Detta och ett kompakt motorpaket har gett mycket generösa benutrymmen.

Konceptbilen är inte bara låg – den har också låg tyngdpunkt tack vare ett extremt kompakt bränslecellspaket, placerat i ” kardantunneln” mitt i bilen.

Samtidigt innebär förfinad teknik att kallstartegenskaperna har förbättrats radikalt. Den startar lika bra som en bensinbil, hävdar Honda.

En annan innovation är att gastankarna innehåller ett vätgasabsorberande material. På så vis ryms mer gas utan att trycket ökas (vilket skulle ge tyngre tankar). Tankarna rymmer gas som ger en räckvidd på 56 mil.

Gastankarna har gott om plats. Drivningen av bakhjulen har ”utlokaliserats” till hjulnaven; en tunn elmotor på 25 kW sitter i varje hjul, innanför bromsskivan. Drivkraften för respektive bakhjul regleras elektroniskt, allt efter tillgängligt väggrepp.

Nyhet på förarplatsen är att ljudsystem, farthållare och klimator kan styras med blicken; man tittar på en symbol projicerad på vindrutan och påverkar därmed funktionen.

Mer nytt: instrumentpanelen vinklas uppåt när farten ökar. ”För ökad känsla av säkerhet när man kör fort”.

Dessutom skiftar den indirekta golvbelysningen färg allt efter temperaturen i kupén.

Tala om framtidens bilteknik.

Honda FCX Concept

Mikael Johnsson (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln