Collin: ”Jag tycker att förslaget är helt fel”

Publicerad 2015-08-27

Aftonbladets bilexpert kritisk mot slopad bilbesiktning – får medhåll av branschen

Sverige kan slopa bilbesiktning varje år.

Aftonbladets bilexpert Robert Collin och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) ger kraftig kritik mot Transportstyrelsens utredning.

– Jag tycker förslaget är helt fel, säger Robert Collin.

– Det är ansvarslöst och omdömeslöst, man blir stum, säger Bo Ericsson, vd på SFVF till Aftonbladet Bil.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

På uppdrag av regeringen utreder Transportstyrelsen om Sverige ska följa den europeiska modellen när det gäller besiktning av bilar. Det skulle i så fall innebära att en ny bil ska besiktigas först efter fyra år, mot dagens tre, och sedan vartannat år i stället för varje år. I måndags riktade branschen kritik mot förslaget. Nu höjs fler kritiska röster.

Privatpersoner har hört av sig till Aftonbladet Bil och ställer sig frågande till utredningen.

”Är det någon som lyfter frågan om att det faktiskt är olika slitage på bilar i till exempel Spanien och Sverige på grund av av att vi faktiskt bor i olika klimatzoner? Snö, is, rostangrepp på funktioner vitala för trafiksäkerheten. EU traskar på som vanligt utan att tänka”, skriver en läsare.

En del ställer sig också frågande till branschens kritik:

”Vad är besiktningen till för – som ett självändamål för de som besiktigar eller för trafiksäkerheten?” frågar sig en läsare.

”Haha! Besiktigar väl inte för att sysselsätta människor...”, skriver en annan läsare.

”Ansvarslöst”

Och det är inte bara privatpersoner som ställer sig frågande till utredningen som ska presenteras 30 september. Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) riktar stark kritik mot förslaget och har skickat ett öppet brev, som du kan läsa i sin helhet nedan.

”Det är anmärkningsvärt att Sverige som tidigare har varit ett föregångsland med nollvisionen och med fordonsbesiktningar sen 1960 talet, nu försämrar för bilägare. Helt plötsligt verkar många ha glömt att Sverige saltar vägar och har den femte äldsta rullande vagnparken inom EU”, skriver de bland annat.

Bo Ericsson, vd för SFVF, utvecklar för Aftonbladet Bil:

– Man blir helt stum. Det är ansvarslöst, omdömeslöst och tyder på okunskap. Olyckstillfällena kommer att öka, så till vida att ytterligare ett år kommer gå innan man besiktigar bilen. Bilen blir rostigare, bromsarna blir sämre och styrningar kan fela. Det kommer bli fler dödsolyckor. Vi är på väg åt helt fel håll, säger han.

”Rimmar illa”

Aftonbladets bilexpert, Robert Collin, gillar heller inte förslaget.

– Jag tycker att förslaget är helt fel. Det är klart att jag själv skulle tycka att det skulle vara skönt att slippa åka varje år, men inser att det faktiskt är bra att man gör det, säger han och tillägger:

– Det hinner uppstå mycket fel på ett år och ännu mer på två. Typiska fel som kan uppkomma är att låsningsfria bromsar eller antisladd slutar fungera, riktigt allvarliga fel som påverkar säkerheten. Det rimmar definitivt illa med nollvisionen.

”Haft bra chans att yttra sig”

I måndags så bemötte Mats Hjälm, utredare på Transsportstyrelsen, uttalandena från branschen. Då förstod han inte kritiken.

– Egentligen inte. Den europeiska branschorganisationen Cita har varit med i processen från början, och haft en bra chans att yttra sig, så detta kommer inte som någon nyhet, sa han och fortsatte:

– Vi ser till vilket behov det finns för Sverige. I utredningsmodellen som vi följer ska vi beakta små- och medelstora företag och hur en eventuell regeländring drabbar dem.

I dag svarar Mats Hjälm så här till Aftonbladet Bil:

– Det är en utredning just nu och vi tittar på olika alternativ som är anpassade för den svenska fordonsparken. I vårt förslag ska vi lägga fram det som är bäst lämpat för Sverige.

– I SFVF:s brev handlar det om enstaka frågor, exempelvis en olycka med gas. Vi måste sätta det i relation till Sveriges fordonspark och ta det i relation till Sverige och de fordon som omfattas av besiktningskraven. Vi kan ta en debatt under hösten när man vet vad Transportstyrelsen i slutändan har föreslagit.

Transportstyrelsen skickar sin utredning till näringslivsdepartementet i slutet av september, sedan är det upp till regeringen att ta beslut om vilka förändringar som ska ske i fordonsförordningen.

Följ ämnen i artikeln