Tyska rovdjur på glid

Uppdaterad 2011-11-08 | Publicerad 2011-10-05

BMW:s hajnoser från 70-talet vackra och atletiska

BMW:s hajnosade 1970-talskupéer är vansinnigt vackra bilar med matchande atletiska prestanda. 

Men skönhet och kraft har sitt pris. Här gäller det verkligen att köpa rätt exemplar!

BMW hade i 1960-talets början fått rejäl fart på sin försäljning. När kupén 2000 CS släpptes i juni 1965 var succén omedelbar. Bilen baserades på mellanklass-sedanen BMW 2000 vars koncept ”Die neue Klasse” introducerats redan 1962. CS hade dock ett klart flottare linje­spel med slank och slimmad ­kaross, krönt av den luftigaste takkonstruktionen – en elegant hardtop. Det minimala taket ­balanserade på de mest gracila takstolpar bilvärlden dittills skådat. Puristerna ansåg dock att fronten med lyktorna löpandes runt hörnen skämde bilen. Detta rättades till inför 1969 när 2800 CS med den saltare versionen av hajnosen sågs blicka in i det tuffare 1970-talet. Att samtidigt installera mer kompetenta motorer blev ett naturligt val – och ett lyckokast.

Fanns det bara en motor?

På sätt och vis. Raka sexor. Beteckningen på bakstammen visar litervolymen och 2800 gav 170 hk. 3,0 CS som kom 1971 med dubbla Zenithförgasare fick 180 hk och med elektronisk insprutning steg effekten till 200 hk i 3,0 CSi. CSL hade stora delar av karossen i lättmetall och var 100 kg lättare, avsedd för tävlingsbanan. BMW ­hade kommit långt i utvecklingen av sina raka sexor. De drog förhållandevis lite bensin och hade en fantastiskt mjuk gång vid normal körning. När de pressades ändrades karaktären till något mer påminde om en besatt demon.

Varför ska jag välja en CS?

Du kommer att älska designen med utstuderade detaljfinesser. Förfiningen är raffinerat elegant. Den omarbetade hajnosen får bilen se ut att när som helst kunna nafsa i sig framförvarande trafikanter. Vill du inte skrämmas, lägg dig i avslappnad glidflykt. CS passar lika bra till detta som för expressförflyttning i Autobahns omkörningsfält. 

Vad finns bakom fasaden?

Den här bilen har bakhjulsdrift och vid fullgasacceleration förmår den individuella bakvagnsupphängningen inte stå emot kraftutvecklingen. Bilen sätter sig respektingivande på aktern då det bär iväg. Den raka sexan har om den provoceras en mycket vacker stämma. Inredningen är av det lyxigare slaget med en skön exakthet i reglage och material. Mycket trä men också krom präglar instrumentpanel och inredningsdetaljer. Ratten är stor och tunn och skymmer inget av den vackra instrumenteringen. Mittkonsolen är stadigt bred och inredningen symmetrisk. Det sistnämnda blir en inbjudande gest åt passageraren om en smula del­aktighet i körningen.

Om jag tycker den är trång?

BMW:s sedaner använder samma chassi och motorer men har bättre innerutrymmen. Dessutom är de betydligt billigare. Men utseendet kan inte mäta sig med coupéns. Takkonstruktionen av hardtoputförande härstammar från exklusiva Bertonedesignen BMW 3200 från 1961. BMW:s egen designer Wilhelm Hofmeister anses ha skapat C-stolpens signifikativa nedre lilla knäck medan italienaren Michelotti starkt bidrog till designen av  CS-modellen. Framtill sitter man kungligt och även om det djupt skålade och delade baksätet verkar än mer inbjudande, är benutrymmet där otillfredsställande för längre åkturer.

Hur länge fanns den?

2800 CS tillverkades mellan december 1968 och april 1971 innan den ersattes av ännu vassare 3,0 CS och CSi som fanns fram till 1975 då 6-serien introducerades. Den lättade CSL – Coupé Sport Leichtbau – kom också 1971. Den tillverkades i drygt 1200 ex och många hårdkördes på bana.

Går det att få tag i grejer?

Det mesta kan BMW själva stå till tjänst med genom sina återförsäljare i Sverige. Specialiserade företag finns dessutom i England, Tyskland och USA. I princip allt utom baklucka och motorhuvar finns nytt. Men det är inte billigt och många bilar står undanställda på grund av detta.

Så den är dyr att hålla igång?

Nja, men att renovera ett dåligt exemplar kan kosta väldigt mycket.

Vad ska man betala?

15 000 – 20 000 kr för en bil som startar. En körbar som ändå behöver kärlek ligger på 40 000 – 60 000 kr. Fina exemplar vill säljarna ha 100 000 kr och uppåt för att skiljas från.

Hade den någon modellkod?

Sammanfattningsvis kallas CS-serien för E9 Coupé. Kom ihåg det!

Fler smaskiga sportvagnar på Klassiker

Porsche 928  bör inte underskattas!

Alfa Romeo Giulia GT: Fortfarande prisvärd! 

BMW 3-serie cab: Stilren klassiker!

BMW 2800 CS 1970

Nypris: 54 000 kronor. Värde i dag: 100 000 kronor. Motor: Rak sexcylindrig, en överliggande kamaxel, två ventiler per cylinder. 2 788 cm3. Effekt 170 hk vid 6 000 r/min. Vridmoment 235 Nm vid 3 700 r/min. Längd/bredd/höjd: 470/167/ 137 cm. Tjänstevikt: 1 430 kg.  Toppfart: 206 km/tim. Acceleration: 0–100 km/h 9,0 s. Förbrukning: 1,1 l/mil blandad ­körning.

Stefan Wulff/Klassiker

ANNONS

Snart är det dags att byta till sommardäck:

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 245/45 R 18 100W

895 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Nokian Hakka Blue 3 205/55 R 16 94V XL

1 200 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 225/45 R 17 94W XL

1 108 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Michelin Primacy 4 205/60 R 16 92H

1 600 kr

DÄCKLINE

Continental PremiumContact 7 205/55 R 16 91V

1 165 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Continental ContiPremiumContact 2 205/55 R 16 91V

1 466 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Kumho EcoWing ES31 205/55 R 16 91H

750 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Michelin Primacy 4+ 205/55 R 16 91V

1 195 kr

DÄCKLINE

Landsail Sentury Qirin 990 225/45 R 18 95W

843 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 225/45 R 17 94W XL FP

730 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 225/45 R 17 94Y XL

1 164 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Hankook K135 Ventus Prime 4 205/60 R 16 92H

1 064 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 205/55 R 16 91V

999 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Kumho Ecsta HS52 215/55 R 17 98W XL

1 212 kr

DÄCKLINE

Continental ContiPremiumContact 6 205/55 R 16 91V

1 136 kr

DÄCKLINE

Continental PremiumContact 7 235/40 R 18 95Y XL EVc

1 645 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 215/55 R 17 98Y

850 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 235/40 R 18 95W

825 kr

DÄCKLINE

Landsail Sentury Qirin 990 205/55 R 16 91V

736 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Continental PremiumContact 7 245/45 R 18 100Y

1 914 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Nexen N Blue S 205/55 R 16 91V

841 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 235/45 R 18 98Y XL SCT

2 135 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Michelin Primacy 4 225/50 R 17 98V

1 803 kr

DGDÄCK OCH FÄLG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 195/65 R 15 91H

909 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 225/50 R 17 98V XL

1 504 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Hankook K135 Ventus Prime 4 205/55 R 16 91V

872 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 225/40 R 18 92W

750 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Michelin Pilot Sport 4S 235/35 R 19 91Y XL

2 165 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Landsail Sentury Qirin 990 235/45 R 18 98W

830 kr

DÄCK365 AKTIEBOLAG

Goodyear EfficientGrip Performance 2 225/55 R 17 101W

1 580 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Följ ämnen i artikeln