Säkert men skumpigt, Seat

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-08-12

Så här ser Seat ut i framtiden.

Fast redan nu.

Seat Altea är den första av en ström nya modeller.

Massor av körglädje - så länge asfalten är jämn.

Nya Seat Altea är, enligt Seat själva, en MSV, Multi Sports Vehicle.

En flersportig bil, alltså

Man kan ana grundtanken att kombinera högbyggda familjebussars generösa innerutrymme med sportiga prestanda.

Sportigheten begränsar sig dock till det hårdfjädrade chassit.

Och största motorn är koncernens 2,0-liters FSI-motor som ger 150 hk.

Det finns en 1,6-litersmotor också men den blir rätt ansträngd och surrig.

Som vanligt – numera – är det den stora 140-hästars TDi-dieseln som upplevs som roligast.

Den är dessutom ensam om att kunna levereras med sexväxlad DSG-låda, övriga har sex- eller femväxlade manuella lådor eller sexstegad Tiptronic-automat.

Samma botten som A3

I grunden är Seat Altea byggd på samma botten som Audi A3 och Golf. Och ute på de kurviga, spanska bergsvägarna där vi fick provköra är det lätt att känna igen egenskaperna från Audi och Volkswagen.

Enda skillnaden är att fjädringen, som sagt, är hård.

Varje liten por i asfalten transporteras upp i ryggmärgen via lågprofiliga sportdäck, hårda bussningar och stumma fjädrar och kränghämmare.

Det fungerar så länge asfalten är perfekt jämn.

Då levererar Altea massor av körglädje.

Men i den grymma verkligheten, speciellt på den grova svenska asfalten, lär det bli tröttsamt bullrigt och skumpigt.

För att få upp smilbanden igen kan vi i stället glädjas över den höga säkerhetsnivån i Seat Altea.

Sex krockkuddar

Sex krockkuddar är standard (förare, passagerare, sidokrockkuddar och krockgardiner). ESP blir standard i Sverige, utom på de enklaste varianterna.

Trepunktsbälte finns på alla sittplatser, Isofix-fästen i baksätet och pyrotekniska bältessträckare för sittplatserna fram är också med i grundutförandet.

Kvalitetskänslan i inredningen har klart släktskap med Audi, vilket inte vill säga lite.

Bra takhöjd och effektiv disponering gör att man sitter bra både fram och framför allt bak.

Altea är den bästa bil som Seat byggt, så här långt.

Hur långt det räcker får vi se under sommaren när försäljningen tar fart.

Seat Altea 1,6

Pär Brandt

Följ ämnen i artikeln