Detroits vinnare: muskelbilarna

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-01-12

Hästkrafter hetare än miljöprat på bilmässan

DETROIT

Amerikansk bilindustri kämpar förtvivlat om kundernas uppmärksamhet.

På bilsalongen i Detroit som öppnar i veckan spretar budskapen från miljö- till muskelbilar.

Volvo visar för första gången på en bilsalong sin pyttelilla konceptbil 3CC.

Snart är bara varannan bil som säljs i USA en amerikanare. Japan och Korea angriper allt mer aggressivt och även Europa utmanar.

Folket gillar Jeepar

General Motors, men också Ford, försökte prata miljö och framtida alternativ.

Men tyskägda Chrysler gav folket vad folket vill ha: muskelbilar, ett par fantasiegganJeepar och rock’n’roll.

Hondapickis chockar

Amerikas mest sålda biltyp är en pickup, en primitiv rambyggd lågteknologibil som knappt utvecklats sedan 1970-talet.

Ford säljer bäst. GM och Chrysler är också stora, även japanerna är med i klassen. Men nu chockar Honda med sin första pickup, konstruerad som en modern personbil. Och amerikansk bilindustri har fått ännu ett problem.

Volvos lilleputt 3CC var det enda hyfsat närliggande och realistiska inlägget i miljödebatten. En småbil som kan drivas med el eller snåla diesel- eller bensinmotorer. Den bilen kommer i produktion senast 2010.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln