Toyota Aygo - en tjeck trilling

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2005-06-07

Första trillingen i nya projektet

Peugeot, Citroën och Toyota har fått barn ihop.

Och första trillingen heter Toyota Aygo.

En liten, duglig stadsbil.

Minibilen Toyota Aygo (som alltså även kommer hit i skepnad av Peugeot 107 samt Citroën C1) är mindre än Yaris, blott 3,4 meter lång.

Med tjänstevikten 790 kilo lätt är detta en riktig minsting.

Utanpå, alltså.

Inuti får fyra vuxna riktigt hyggligt plats.

Bagageutrymmet är däremot, såklart, litet.

Och det är verkligen synd att man inte kan skjuta baksoffan i längsled för att tillfälligt fria upp ytterligare utrymme, som i Yaris.

Fälla sätena går dock lätt och smidigt. Men det blir ett tydligt trappsteg mellan golvet och fällda ryggen.

Lilla Aygo är extremt basic. Avsaknaden av fiffiga lösningar i bagaget understryker detta.

Billigt - men bra

Inredningsmaterialen är billiga och stolarna är enkla - men absolut inte undermåliga fram, tvärtom.

Och trots ett superenkelt baksäte får man en bra sittställning, förutsatt att man inte är reslig eftersom takhöjden är i minsta laget.

På dåliga vägar visar sig Aygo vara välbyggd med total avsaknad av skrammel. Hjulställen jobbar tyst och med hyfsad komfort.

Sedan har vi motorn. Jämfört med Skodas och Mitsubishi/ Smarts tre-cylindrare har Aygo en sällsynt fin gångkultur.

Växellåda och koppling är kanon-smidiga, men de 68 hästarna tappar lätt flåset på motorvägen.

Antisladdsystem kommer tyvärr först sent 2006.

Men då blir det i alla fall svensk standard. Fyra stjärnor blir betyget i Euro Ncap.

Aygo är enkel - men lite dyr i förhållande till konkurrenterna.

Därför: Dyra Aygo

Toyota Aygo

Fredrik Pettersson (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln