Provkörd: Fords vassaste Fiesta

Uppdaterad 2016-07-01 | Publicerad 2016-06-30

En kryddad upplevelse för de på jakt efter en kompakt GTI.

Möt Fords vassaste Fiesta någonsin.

Och även om nya ST200 är otroligt rolig, blir frågan om extrakusarna är värda pengarna.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

När Ford lanserade sin Fiesta ST för fyra år sedan var det en härlig, men ganska hårt satt busbil. En rackare som gjorde vardagen roligare, om än lite stötigare.

Nu, när Fiestan är inne på sitt sista år innan generationsskiftet, kommer en prestandahöjning kallad ST200.

Rapp och angelägen

Precis som det alfanumeriska namnet antyder rör det sig om en Fiesta ST – men med 200 hästkrafter jämfört mot ST:ns 182 kusar.

Så hur är då den ”200:an” att köra? Jo, den känns absolut som en rappare varelse än vanlig ST:n. Ett resultat som inte minst kommer av att Ford valt att korta växlingslägena. Det innebär att man får ro ganska hektiskt med växelspaken när man accelererar. Vilket för den här typen av bil inte är negativt. Ford har gjort att en redan rolig GTI-rackare känns än mer angelägen om att leverera glädje.

Ger leenden

Accelerationen 0-100 km/h är en historia avklarad på 6,7 sekunder och de som gillar att stampa på gasen får hela resan ackompanjerad av ett rätt trevligt ”vrål” ur den överladdade motorn (man får tack vare overboost 15 hästar extra i upp till 20 sek). Något som även lär hänga med på en inspirerande körning är leendet. Forden är riktigt rolig att flänga runt på vägarna och det krävs en rejäl provokation för att man ska börja tappa spåret.

Att bilen hänger kvar vid varvtalen när man växlar gör att man oftare blir kvar högre upp i växelregistret än tidigare samt att det innebär att man slipper turbolagg in i det längsta.

Smart lösning

Men trots att ST200 är en mer effektstinn variant än sitt tamare syskon – så är faktiskt uppgraderingen mjukare satt än vad vanliga ST:n var när den kom. Detta har man åstadkommit genom att göra bilen mer vridstyv och skruva lite på krängningshämmare Istället för att ha en tokstel fjädring. Därtill har även styrningen justerats för att matcha de nya sättningarna.

Resultatet är att bilen tål ojämnheter bättre – utan att börja svaja runt som en midsommarfirande skärgårdsbo när man har bråttom.

Kul men dyr

Så vad är då det negativa? Sett till vad den senaste i Fiestafamiljen har att erbjuda när det gäller prestandan och att leverera körglädje så ska man inte klaga. I sitt segment är det absolut ett av de bästa alternativen.
Undertecknad kan förvisso tycka att den stormgrå som Ford lackar sin ”värsting” i är brutalt tråkig och att interiördeisgn lämnar en hel del att önska – men det är att klaga på petitesser och preferenser.

Däremot är prislappen lite svår att svälja. Förvisso har vi än så länge inte sett ett svenskt pris, men i Storbritannien (som är huvudmarknaden) kostar ett exemplar 22 745 pund – alltså lite drygt 260 000 kronor i brexitdagar som dessa. Vanliga ST:n, som numera faktiskt har samma chassisättning, kostar bara 200 000 kronor – och frågan är om de extra 18 hästarna är värda pengarna?

Oavsett vilket, bilen börjar byggas nu i juli och efter sommaren kommer de finans hos Fordhandlarna.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln