Volvos lyx-utspel: Tankar bilen åt dig

Publicerad 2016-11-18

Ett kungligt bilägande utan strul.

Nu lanserar Volvo en concierge-tjänst för de som inte orkar/har tid att fixa bilen.

– Föreställ dig att du parkerar bilen utanför jobbet på morgonen, och när det är dags att köra hem efter arbetsdagen så sätter du dig i en bil som har varit inne på service, som är tvättad och tankad, säger Björn Annwall på Volvo.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Tiden då Volvo byggde sossecontainrar och varannan svensk familj hade en 740 på garageuppfarten är förbi. Numera har märket lyxaspirationer och jobbar stenhårt på att premiumanpassa hela varumärket.

Det började med lanseringen av de nya 90-bilarna och med uttalande om att man ”löst biljett till premiumklassen”. Sedan dess har Volvo visat flera lyxkoncept, planerat lyxdivision och nu i höstas släpptes den dyraste Volvo någonsin en S90 Excellence med kylskåp och kristallglas. För ett par veckor sedan lanserades även ”Care by Volvo” – en slags bilförsäljning där allt förutom drivmedel ingår.

Vill ge tillbaka tid

Men nu kommer ytterligare ett guldkantat drag  från Volvo i form av en renodlad concierge-service. Ambitionen är att göra livet enklare för de som äger en Volvo och att då se till att tanka, tvätta och serva kundernas bilar.

– Våra undersökningar visar att människor lägger flera timmar varje vecka på den här typen av små ärenden – det är tid som vi vill ge tillbaka till Volvo-förarna så att de kan göra annat i stället, säger Björn Annvall, som ansvarar för konsumentupplevelser på Volvo Car Group.

Majoritet ville ha extrahjälp

Det är efter att ha gjort en undersökning i San Francisco som Volvo väljer att dra igång sitt senaste lyxprojekt. I studien framgick det att mer än 70 procent villa ha snabb tillgång till tankningstjänster, 56 procent ville att deras bilar skulle hämtas upp för planerat underhåll och 49 procent vill kunna få sin bil framkörd till en annan plats vid behov.

Rent praktiskt ska det hela skötas via en app som skickar ut ärendet till en tjänsteleverantör som gör det ägaren specificerat. Till en början ska 300 bilar/bilägare ingå i pilotprojektet som drar igång nu – när det blir tillgängligt/möjligt för alla återstår att se.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln