Saab 9-3X 1,9 TTiD både stark och snål

En skogsmulle med framhjulsdrift, kan det vara något? Ja, visst. Om det är själva attityden man är ute efter. Sänkt bränsleförbrukning kommer på köpet.
Saab 9-3X med pigg dieselmotor på 180 hk och automatlåda klarar sig under 0,7 liter milen.

För tjugo år sedan kördes jeeparna av skogs- och entreprenadföretag. Det handlade om robusta rambyggen med bra framkomlighet, men med dåliga egenskaper på riktig väg.

För tio år sedan slog stadsjeeparna genom i Bromma och på Östermalm. Då krävdes bättre komfort, bättre köregenskaper på asfalt men de skulle fortfarande ha fyrhjulsdrift – "för att komma ända fram till stugan i fjällen".

Vanligt med tvåhjulsdrift

Subaru som vi mer än något annat märke förknippar med fyrhjulsdrift har alltid sålt framhjulsdrivna bilar på andra marknader, Volvo XC90 har sålt bra med enbart framhjulsdrift i varmare delar av USA.

Ja, de flesta stadsjeepar som vi här i Sverige så självklart köper med fyrhjulsdrift säljs på många håll i världen med drivning enbart på två hjul. De är billigare att köpa, billigare att serva och de drar mindre bränsle.

Saab har sin 9-3X med fyrhjulsdrift från Haldex, som är världsklass, eller till och med världsbäst, men bara i kombination med en törstig etanolmotor. Vi har testat bilen med fina betyg (men med avdrag för törsten) flera gånger i Aftonbladet. Men versionen med dieselmotor och framhjulsdrift har vi kommit över först nu och den imponerar ännu mer.

Följ ämnen i artikeln